Article:
Ka Whawhai Tonu Matou:

Indigenous Television in Aotearoa/New Zealand

Jo Smith and Sue Abel

As our title suggests, the establishment of an indigenous television channel in Aotearoa/New Zealand
has only come from what Maori broadcaster Tainui Stephens describes as “three decades of agitation
by Maori” (Stephens 2004: 113). Nevertheless, New Zealand’s first indigenous television channel,
Maori Television, finally succeeded in going to air on Sunday 8 March 2004. Since its arrival, Maori
Television has posed a challenge to established television culture in this contemporary settler nation.
Previously dominated by a screen culture that has privileged a mainstream and predominantly Pakeha
(New Zealand European) audience, the arrival of Maori Television has signalled a new era in New
Zealand broadcast culture. The channel’s programmimg asks New Zealand society to take seriously
the viewpoints of non-Pakeha. International documentaries and other global programming links Maori
issues with global indigenous political concerns and life-style shows throw into relief the monocultural
offerings of other programming providers. However, indigenous broadcast culture within a
contemporary settler nation such as Aotearoa/New Zealand, involves substantial tensions between
indigenous aspirations and the larger history of settlement, tensions that condition New Zealand’s
contemporary socio-political milieu. In this chapter we examine the emergence of Maori Television, we
outline the contestations over the role and function of the channel, and we assess the channel’s ability
to present a counter-narrative of New Zealand national identity that challenges the orthodox

representations of this contemporary settler nation.

The History of Maori Television’s Emergence

Maori Television emerges from a long struggle to bring about Crown recognition and acceptance of the
principles of the Treaty of Waitangi. The Treaty forms the bicultural basis of this nation and
subsequently fuels intra-national claims to indigenous sovereignty, an appeal for authority and power-
sharing capacities that have implications not only for New Zealand broadcast culture, but also for ways
of understanding New Zealand national identity. Long-time Maori broadcaster (and ex-CEO of Maori

Television) Derek Tini Fox puts it like this:

Smith and Abel - Ka Whawhai Tonu Matou - NZJMS 11.1, June 2008 1



The Treaty, signed in 1840 between the British Crown and the chiefs of Aotearoa, guaranteed to the
Maori people tino rangatiratanga, or absolute authority over all their resources; and a large number of
Maori communities are currently reclaiming, under the Treaty, land which has been stolen from them
over the last 150 years. Like the land, the public broadcasting system is a vital present-day resource,

and as such Maori are legally entitled to an equal share of it (Fox 2001: 260).

Yet the Treaty remains an incomplete project in terms of its alleged promise of power sharing between
Treaty partners. The State infrastructure remains determinedly based upon forms of governmentality
inherited from British imperialism (in the form of a Governor General, a House of Parliament and High
Court), and while many aspects of Maori culture are incorporated into the existing infrastructure, little
systemic change has occurred (Fleras and Spoonley 1999: 239). A key characteristic of this
contemporary settler nation is its ability to regulate intra-national tensions such as Treaty obligations
using a rhetoric of pragmatism that asks that New Zealanders “get the past behind them” so that the
nation can compete with a united front in an increasingly globalized economy. Maori culture has a
significant symbolic value on the global market, a value that the present Labour government utilizes for
its own ends. The promotion, activities and achievements of Maori Television must be understood

within this larger context.

Maori access to the means of media representation has also been much less than the bicultural
balance promised by the Treaty agreement. According to Fox, in 1993 the amount of television
programming with content of relevance to Maori was less than one per cent of the total broadcast time
(Fox 2001: 261). In addition to the small volume of Maori content on air prior to 2004, those shows that
were of relevance to Maori were most often scheduled at non-commercial times. Writing before the

emergence of the Maori Television channel, Tainui Stephens notes:

One of the usual reasons given by broadcasters for their lack of support for Maori
television [on mainstream channels] is that it is not commercially viable. It is no accident
that most Maori programming is seen on Sunday mornings. This is currently the only
non-commercial time on the weekly schedule. This continued relegation to Sunday

morning transmission is viewed by many as an insult (Stephens 2004: 110).

One must understand the emergence of Maori Television in 2004 in light of this longer history of Treaty
neglect. Treaty rights were mobilized in relation to broadcasting concerns in the mid 1980s when the
fourth Labour Government instigated neo-liberal reforms and set about deregulating media industries.
When Radio New Zealand Ltd. and Television New Zealand Ltd. were established as State-Owned
Enterprises in 1986, the New Zealand Maori Council and Nga Kaiwhakapumau i te Reo (Guardians of
the Language) took a claim to the Waitangi Tribunal arguing that under the Treaty the Maori language

was a taonga, and that therefore the Crown had a responsibility to protect by, among other things,

Smith and Abel - Ka Whawhai Tonu Matou - NZJMS 11.1, June 2008 2



ensuring its presence on the settler nation’s airwaves. Because of Crown intransigence, Maori took
this claim (at considerable cost in terms of time and money) to the Privy Council in London. The
Crown’s eventual recognition of the significance of te reo led to the establishment of the funding
agency Te Mangai Paho in 1993 which is charged with allocating funds for the promotion of M&ori
language and Maori culture. This did not, however, immediately clear the way for Maori television.
Ranginui Walker has documented both the bureaucratic impediments and the illwill from a considerable
section of the non-Maori public throughout the 1990s and early 2000s (Walker 2004). This illwill was
fuelled by continual critical scrutiny of Maori media initiatives by mainstream media, drawing on and
furthering a long-established discourse of Maori inability to manage institutions and their finances,
resulting in “a waste of taxpayers’ money”. A key development here was what long-time Maori
broadcaster Debra Reweti describes as (with considerable understatement) the “interesting
experiment” of the establishment of Aotearoa Television Network (ATN) in 1996 (Reweti 2006: 184).
ATN was described by the Crown as a pilot scheme for a Maori television channel, and was set up to
run for 13 weeks. Many commentators have suggested that it was also set up to fail because of the
time frame and the budget allowed (see Burns 1997; Fox 2001; Burns 2004). lIts very publicized
money troubles and its closure in 1997 nonetheless ultimately tainted the reputation of Maori
programme makers. Indeed, due to mainstream press coverage of ATN, this initiative is best
remembered for CEO Tukuroirangi Morgan’s clothing expenditure rather than the high-quality Maori
language programming it produced. The eventual emergence of Maori Television in 2004 would also
be characterised by intense scrutiny from news media outlets focused on the potential failure of the

channel rather than its aspirations and intentions.

Many roadblocks prevented the channel from achieving its initial intention of going to air in mid-2002. In
2001 Minister of Maori Affairs Parekura Horomia introduced the Maori Television Service Bill which
would enable the establishment of a new channel dedicated to te ao Maori. This was not finally passed
until May 2003, which meant that in the meantime there was no legislation to support and enable the
newly appointed Board of Directors to actually function effectively. During this time of legislative inertia,
the board was asked to appoint a CEO (the now notorious Canadian John Davy who turned out to
have no legitimate qualifications for the position). While the Maori Television board struggled with the
logistics of functioning in the legislative vacuum of 2001 to 2003, media coverage of the efforts of Maori
Television avoided deeper analysis of the board’s situation and instead, focused with relish on the past
failures of ATN, the John Davy fiasco and later, the departure of Derek Fox as CEO at the end of 2003.

The stereotype of Maori initiatives as a waste of taxpayers’ money surrounded the emergence of the
indigenous channel. In 2003, prior to Maori Television’s launch, Marc Alexander, broadcasting
spokesman for the conservative political party United Future, conflated the accountancy problems of a
Maori production house with the viability of a Maori channel. Citing the financial woes of Aroha Films

Ltd., as “just another nail in the coffin of Maori TV”, Alexander went on to criticise a channel dedicated

Smith and Abel - Ka Whawhai Tonu Matou - NZJMS 11.1, June 2008 3



to te ao Maori by stating that, “You simply cannot expect people to make competent business decisions
for an enterprise that relies on ideologically driven agendas rather than on market need” (Alexander
2003). However, the question needs to be asked: how does one production company’s financial woes
get to impact so soundly on the broader initiatives of a Maori channel? What symbolic value does this
failure generate for the wider non-Maori community of Aotearoa/New Zealand? These kinds of public
discourses feed in to a long history of Pakeha/Maori encounters where Pakeha label advocates of
Treaty rights as somehow against the notion of the nation, (or as “haters and wreckers” according to
PM Helen Clarke (Press 2007), or as part of a ‘Treaty-grievance industry’. These kinds of public
outcries betray an established purview of the nation that relegates Maori to the margins and as

somehow a threat to the notion of nationhood.

Despite such ideologically charged press and political reception, the kaupapa that drives Maori
Television has resulted in a fiscally responsible organisation that has produced a hither-to unseen
vision of life in Aotearoa/New Zealand. The unexpectedly high core viewership per month (of which at
least 60% is estimated to be Pakeha) suggests that Maori Television has proven that that there is an
eager market for public service television and that tikanga and te reo Maori have a pivotal function to
play in not only te ao Maori, but also the nation as a whole. Yet it is not quite clear at this stage what
effects this pivotal function will generate. As the Crown’s recognition of the important role played by
broadcast culture in the revitalization of te reo Maori suggests, (and as Maori have long argued for) the
focus on media industries highlights the increasingly central role that audiovisual culture plays in the
negotiation of community relationships, social power and cultural survival. Indeed, as part of a global
indigenous media movement, Maori Television has a role to play in disrupting the hegemony of New
Zealand settler society and in affirming an indigenous form of social agency. Epifanio San Juan argues
(in the context of US racial politics, but also applicable to the cultural politics of New Zealand), “racial
politics today is no longer chiefly mediated by biological and naturalistic ascriptions of value, but rather
by symbolic cultural interpellations [...] pivoting around the affirmation of a ‘common culture” (San
Juan Jr 1998: 131). The mainstream press coverage of ATN and of Maori Television’s emergence
suggests that technologies of representation have long been in the hands of settler-centric media
producers that have defined what is “common” about New Zealand culture. Pakeha resentment over
the funding of Maori broadcasting initiatives has relied upon arguments concerning taxpayer rights and
“special privileges” based upon racial difference. Yet for the first 20 years of New Zealand
broadcasting, when Maori were paying taxes, programming content of relevance to Maori was almost
non-existent. In light of these embedded discourses of nationhood and Maori /Pakeha relations, how
might Maori Television dislodge these narratives via their own symbolic cultural interpellations? Can
these largely symbolic processes help to open out our understandings of cultural belonging in this

contemporary settler nation?

Smith and Abel - Ka Whawhai Tonu Matou - NZJMS 11.1, June 2008 4



The Role and Function of Maori Television

As we have established, the emergence of Maori Television is driven by the rights to representation as

guaranteed by the Treaty of Waitangi. The Act that established Maori Television states:

The principal function of Maori Television is to promote te reo Maori me nga tikanga
Maori [Maori language and customs] through the provision of a high quality, cost-
effective Maori television service, in both Maori and English, that informs, educates and
entertains a broad viewing audience, and, in doing so, enriches New Zealand’s society,

culture and heritage (Maori Television Service Act 2003).

The channel’s mandate is to promote the cultural revitalisation of te ao Maori while at the same time to
inform, educate and entertain a “broad viewing audience”. To maintain cultural integrity, the channel
has a Kaunihera Kaumatua, or Maori Elders Council, who meet quarterly and provide cultural advisory
support to the channel in terms of both te reo and tikanga. The channel’'s Employee’s Manual states:
“Through this Kaunihera Kauméatua we are able to receive independent guidance on how we are
operating the channel from the perspective of those who contributed to its development” (Maori
Television Employees’ Manual). Maori Television’s tactic of naturalising te reo and tikanga Maori
extends itself to every level of the channel’s organisation, including its station promotion. The channel’s
tagline (ma ratou [for them]; ma matou [for us, but not them]; ma koutou [for you]; ma tatou [for
everyone]) addresses an array of possible viewers that includes Maori and non-Maori, native speakers
and non-native speakers. Accordingly, while Jim Mather (current CEO) sees the core audience as
being fluent Maori speakers, Maori Television must also attract a broader audience that might be
attracted to the language and/or the culture. Mather describes the channel’s strategy as one of offering
high local programming content, including public service programming and grassroots level sports
(Mather 2007). By creating rating ‘spikes’, viewers tune in to a popular programme and then are more
likely to browse, or view other programming content placed alongside these popular programmes. The
main intent is to ‘zig’ where other channels ‘zag’ and a prime example of this strategy is Maori
Television’s all-day schedule of programming for Anzac Day in 2006, a day that commemorates war
veterans and which has a significant place in the construction of New Zealand’s national imaginary. A
more recent example of Maori Television’s ability to ‘zig’ where others ‘zag’ is the 2007 advent of

current affairs show Native Affairs at a time when news media in this country are under severe threat.

Other strategies for nurturing te reo Maori and attracting a broader audience can be seen in the
popular sporting programme Code which features Maori athletes and role models. The show is set in a
sitting-room-style environment, where its ‘laid-back Maori manner’ can ease its audience into its
content. While an English-language show, one segment of the programme is titled “Wai’s Word” and

involves Wairangi Koopu introducing Maori League vocabulary (e.g. ‘poumuri’ is the Maori word for

Smith and Abel - Ka Whawhai Tonu Matou - NZJMS 11.1, June 2008 5



‘backs’). Thus, while capturing an already established audience of sports fans, the show also models,
incorporates and plants a language ‘seed’ that might encourage non-Maori speakers to the language

and to te ao Maori .

Maori Television’s ratings success to date has been because, as Maori Television’s GM Programming
Larry Parr has pointed out, “the channel has attracted disenfranched [Pakeh3] viewers from the
mainstream channels, who like Maori Television because of its public service broadcasting and
minimal advertising”. This, he says “has come at the expense of our own rangatahi” (Parr 2007). In
order to honour its commitment to its core constituency of Maori-speaking viewers, Maori Television is
taking advantage of a recently established digital platform to launch a second, and complementary,
channel. This new channel will screen 100 per cent te reo programming between 7.30 pm and 10.30
pm and will be free of advertising. With the second channel, Maori Television will exceed the amount
of te reo they are required by statute to broadcast. In addition, the main channel may go from the
current mid 50 per cent spoken Maori content to about 60 per cent once content from the second
channel is repeated with subtitles on the original channel. It is hoped that the second channel will also
provide the opportunity for iwi access, a feature that would guard against the risk of Maori Television

producing a pan-Maori identity at the expense of different iwi.

Under such conditions, Maori Television asserts its ongoing contribution to not only Maori culture, but
to New Zealand’s national culture in general. Indeed, as the popularity of the channel’'s Anzac Day
coverage suggests, the station is quickly becoming the channel that the nation turns to, to view
material more traditionally associated with public service television. Nevertheless, there are questions
that need to be asked. These revolve around the role that Maori Television plays in the construction of
New Zealand nationhood and its presence within a socio-political milieu that is informed by the history
of colonisation. That is to say, we have to remember that Maori Television functions within a wider
mediascape where Maori differences have often sustained, enhanced and demarcated the national
differences of New Zealand on the global market (think here of the internationally successful film Whale

Rider, the All Black haka and the koru sign that adorns the nation’s air carrier).

This domestication of indigenous cultural difference is an established mechanism of colonial and
contemporary settler governance. The present successes of Maori Television might well serve the
Labour government and their particular brand of benevolent biculturalism that on the one hand
incorporates things Maori into an otherwise beige nation state without making more structural changes
to existing forms of governance. There are issues then for Maori Television. Might Maori Television
contribute to a sense of national identity in which reo and tikanga are “normalised” and more non-Maori
have some understanding of te ao Maori, but which conceals the more structural inequities that are the
result of colonisation? To what extent might there be pressure on Maori Television to present a

domesticated form of Maori cultural difference (one that affirms a harmonious sense of nationhood) in

Smith and Abel - Ka Whawhai Tonu Matou - NZJMS 11.1, June 2008 g



order to sustain its own viability as a capital-intensive broadcaster? These questions arise from recent

shifts in the promotional discourses surrounding Maori Television.

Counter-narratives of Nationhood?

A recent promotional advertisement for the channel begins with an archival image of a Maori family
(including women and children) participating in a peaceful protest by blocking a railway line
development at Mangapehi in 1910. The next image includes a close-up shot of Mahatma Gandhi in
the year that India gained its independence from British colonial rule. The third image takes us to 1964
with a still image of Martin Luther King and the passing of the American Civil Rights Bill. King’s image
is quickly followed by that of Nelson Mandela, depicted placing a ballot in the box for the 1994 all-race
elections in South Africa. To complete this prestigious line-up, the final black and white photo includes
the Prime Minister of New Zealand (Helen Clarke) with two prominent Maori figures (including Huirangi
Waikerepuru, a key player in the Te Reo claim to the Waitangi Tribunal in 1985). The caption notes the
2004 launch of Maori Television. Accordingly, the syntagmatic structure of the advert works to link early
non-violent protest by Maori with the success of world famous leaders — Gandhi, Martin Luther King
and Mandela — all of whom have achieved political success for their people against colonial and/or
settler oppressors using non-violent means. When the final image of the launch of Maori Television
appears, the audience is given strong cues as to the historic import of this local initiative on a global
stage; the viewer is invited to make links between contemporary Pakeha/Maori relations and
international strategies of reconciliation and social justice that have been achieved by these world
leaders. Yet where Mandela, King and Gandhi are pictured as single individuals responsible for
watershed moments in history, Maori Television’s image features an image of Pakeha/Maori unity, a

vision of bicultural bliss if you will.

Where the first image of land protest in 1910 acknowledges the historic oppression of Maori, the final
image of this promotional advertisement positions Maori Television as the result of Maori and their
successful partnership with the State. Likewise, the State is presented as an equal partner in the
establishment of Maori Television. While there can be no doubt that Maori Television is the result of
State-sanctioned bicultural initiatives, this advertisement generates many ambiguous and ambivalent
effects. The image of a successful launch stands in close proximity to historical examples of social
progress and reconciliation as already achieved states. Yet, in the same year that Maori Television was
launched, the Foreshore and Seabed hikoi occurred and the independent Maori Party was launched in
response to the government’s refusal to honour the recommendations of the Waitangi Tribunal. While
evidence of Maori protest does feature in the advertisement, this form of activism is formally placed
safely in the past. Accordingly, the advertisement masks over not only the long-term resistance of the

State to the establishment of Maori Broadcasting, it also elides larger issues of Maori sovereignty the

Smith and Abel - Ka Whawhai Tonu Matou - NZJMS 11.1, June 2008 7



persisting forms of settler governance. In this advert, the New Zealand nation is presented in bicultural
harmony as an achieved state, with the PM playing a significant part as the face of this benevolent

bicultural nation.

Yet, as we outlined above, while the voices that spoke out against the channel before it was
established may have subsided, it needs to be remembered that it took dogged political activism on the
part of Maori to get any Maori broadcasting at all. One long-time Maori journalist has suggested:
“Basically the Government had no choice but to set up Maori Television, and now if you listen to
Parekura Horomia he is basically taking credit for this wonderful thing called the Maori channel. The
Government is quick to fudge the whole background and history of Maori Television. It took a Court
Case and then the Government defending it to the tune of what I've heard rumoured as around $50
million to try and cut [Maori Television] off at the knees.” In light of these contentions, we must be

suspicious of any uncritical celebration of the channel’s achievements.

The second example of Maori Television’s nation-building agenda can be seen in the subtle shift in the
channel’s tag-line from ‘Ma ratou, ma matou, na koutou, ma tatou’ to an emphasis on ‘Ma tatou’. This
latter version of the tag-line can be seen on the channel’s website where viewers are welcomed with

the following:

Ma Tatou - for everyone

Maori Television is New Zealand’s channel

— we have something for everyone.

You'll see New Zealand life, New Zealand stories and

New Zealand people.

The earlier and longer tag line suggests a diverse and variegated audience. For example, the
distinction between ‘matou’ and ‘tatou are important markers of difference. ‘Matou’ refers to an ‘us’
which means ‘you and me, but not those over there’, implicitly suggesting an Other. ‘Tatou’, on the
other hand, means ‘all of us, together. Any notion of diversity, of differences between groups,
disappears when the longer tag-line is abbreviated to simply ‘Ma tatou. The diminution of difference
continues in the body of text below. The term ‘Maori’, a group seen by Maori Television as their core
audience, is significantly absent here. Instead, the audience is interpellated as ‘New Zealanders’ and
the repeated use of ‘our’ solidifies this construction of national identity. Accordingly, cultural differences

become just another demographic difference such as that between ‘old and young’.

Smith and Abel - Ka Whawhai Tonu Matou - NZJMS 11.1, June 2008 8



How might we read this strategy of inclusiveness? As Maori Television inserting Maori into a previously
settler defined and determined sense of nationhood? Could Maori Television be taking the lead in
constructing a sense of nationhood for the nation, but on Maori terms? Or is this simply a marketing
strategy that seeks to elide difference in order to better appeal, as per the statutory requirements set by
the Government, to a “broad audience”? One way to think about these shifts in promotional discourse
is to think of the idea of Maori Television as a tool of decolonisation. Maori Party MP Te Ururoa Flavell,
an early supporter of Maori Television as a tool for decolonisation, now sees the channel as having the
potential for decolonisation. He argues that programming in te reo does not in itself “free up the Maori
mind” or educate Maori about the position of Maori in Aotearoa/New Zealand today (Flavell 2007). Is
there some way, then, in which Maori Television offers us a tool for decolonising the mind, and thus
shifting the default setting of New Zealand mediascapes from one that privileges a settler-centric

purview?

Wayne Walden, until very recently Chairman of Maori Television, suggests that the management team
“have purposely positioned Maori Television as ‘the face of Aotearoa New Zealand™ (Walden 2006). If
this is so, then the nation building agendas of Maori Television might not return the same-old
homogenous notion of national identity that is the current orthodoxy. If we pick up on Te Ururoa
Flavell’s point that what Maori need is a decolonisation of the mind, then we could ask: do non-Maori
also need a decolonisation of the mind? What might a decolonisation of the mind like? Does a
decolonised mind think from the viewpoint of difference as an ethico-political stance? If so, whose
differences might one think from and how are these differences accessed, understood, negotiated and
translated? More generally, we could ask, how is a critical and thus political notion of difference
articulated, maintained, and proliferated in this contemporary settler nation and what role does Maori
Television have in contributing to this critical consciousness? John Hartley argues that television can
act as a teacher of cultural citizenship and that television has a pedogogical function that can introduce
an audience to other ways of being and becoming (Hartley 1999). The question is then, what kind of
cultural citizenship does Maori Television model, perform and demonstrate and how might these
strategies get taken up within the wider social context of Aotearoa/New Zealand? By focusing on
Wayne Walden’s notion that Maori Television acts as ‘the face of Aotearoa New Zealand we can
examine how the channel constitutes another kind of ‘worlding’ that departs from established national

orthodoxies.

First off, one must approach the term Aotearoa/New Zealand as a conjunction of signs that demarcate
the endlessly contested nature of this settler nation. ‘Aotearoa’ refers to an iwi-based nation and ‘New
Zealand’ is that which demarcates the settler nation and those who come after tangata whenua. The
slash or gap between these two terms is the site that holds in doubt, suspension and fine balance, the

potential unity of the two. Accordingly, a critically conscious approach to this conjunction might see

Smith and Abel - Ka Whawhai Tonu Matou - NZJMS 11.1, June 2008 9



Aotearoa/New Zealand as designating a site of endless contestation over what and who gets to count

as the nation.

By focusing on the gap or slash between the two terms we can identify the differences between a
Maori and non-Maori audience that Maori Television might seek to appeal to. But we cannot forget that
Aotearoa/New Zealand is also a name that appeals to the dual identity of Maori within this settler
nation. Numerous Maori scholars and commentators have pointed out that Maori possess a dual
identity not available to other New Zealanders: they are both members of an iwi and citizens of the
state (See Maaka, 1994; O’'Regan, 2001; Walker, 2004; Bargh 2007). While Walden’s claim that Maori
Television seeks to provide “the face of Aotearoa/NZ” does suggest a nation building agenda similar to
that of settler society (where the nation is premised on a bicultural relationship between Maori and
Pakeha), one can also read Walden’s statement as an address to the dual identity of Maori who are
both citizens of New Zealand and iwi members of Aotearoa. This latter mode of address privileges the
differences within the category ‘Maori’. Such recognition suggests a critical form of difference not
domesticated by a national orthodoxy that privileges the settler perspective. This is perhaps the critical
and pedagogical function of Maori Television: to bring to light hither-to unseen visions of Aotearoa/NZ;
to see with ‘iwi eyes’ the shape and contour of the nation’s scape. These internal or immanent forms of
difference get played out, not only in the station’s original logo (“ma ratou, ma matou, ma koutou, ma
tatou”), but within the range of scheduling that Maori Television provides and in the very content of the

programmes screened on the channel.

To give some sense of what Maori Television offers, we could examine the popular ‘agony aunt’ show
Ask Your Auntie, hosted by Ella Henry who is joined by a rotating panel of 12 women from various iwi.
These women model a style of public sphere debate that recognizes the differences in opinion between
each panel member even while the panel expresses a shared sense of whanaungatanga and
community. They also offer solutions which come directly from their experiences both as members of a
culture with its own and different tikanga, but also of a marginalised indigenous group. Again, the
tensions of Maori Television’s positioning within a settler-dominated mediascape persist. Ask Your
Auntie could be perceived as a show where one can voyeuristically consume the pains, problems and
everyday ordeals of te ao Maori (the commaodification of Maori differences). But it is also a show that
models public sphere debate, mana wahine Maori, diversity and a critically conscious form of
difference. These tensions between commodification and criticality cannot be resolved, and indeed, we
should not try to find a resolution. Instead, the function of Ask Your Auntie, and the wider role of Maori
Television in a settler-dominated mediascape, is one that tries to dramatize, demonstrate and model
the endlessly contested nature of everyday articulations of national being and becoming. More
generally, Maori Television asks us to reconsider the meanings surrounding Aotearoa and New
Zealand and to privilege the many different ways there are of understanding cultural and national

belonging.

Smith and Abel - Ka Whawhai Tonu Matou - NZJMS 11.1, June 2008 10



Accordingly, Maori Television constitutes a worlding of Aotearoa/NZ that speaks in a multiplicity of
difference voices. This multi-directional mode of address might at one point invoke ‘ma tatou’ in a
nation-building gesture reminiscent of settler strategies, but we must remember that this gesture is
rendered in te reo Maori, which requires that the non-Maori audience begin to understand this address
in ways that differ from established orthodoxies. If, earlier we have asked: what kind of cultural
citizenship does Maori Television model and what is its pedagogical function, one could say that the
channel asks its audience to think from the viewpoint of difference in ways that might change the
orthodox frameworks we use for talking about national identity and social belonging. As a pedagogical

project, this is no easy task: and indeed, it should not be.

This is the work that media scholars face today. In an era of increased indigenous media content we
must struggle to think beyond binaries, and work to develop site-specific ways of talking about the work
of culture and to come face to face with the ambivalences and ambiguities of indigenous media within a
contemporary settler nation. When the more iwi-based second channel is launched in 2008, Maori

Television will further complicate established binary thinking.

Some cautionary observations

We have called this paper Ka Whawhai Tonu Matou (Struggle without end). As we write this in late
2007, Maori Television continues to face a range of challenges. But whereas before its establishment
on air such challenges came predominantly from Pakeha, now rumblings come from Maori sources.
The strategies that Maori Television has used to attract a “broad audience” are not always appreciated
by Maori viewers. Anecdotal evidence tells of older Maori who say “We did not go on a hikoi for Ask
Your Auntie”. Professor Taiarahia Black, Massey University’s head of Maori Language, has publicly
challenged Maori Television: "Maori TV must be reminded and held accountable so Maori can access
quality Maori language options to build Maori language proficiency and knowledge about ourselves to
increase the status and use of te reo Maori. Isn't this what Maori TV was established to do in 2004,
based on the premise te reo Maori is a taonga (treasure) to be protected and promoted as a living
language?" (Dykes 2007). And as we noted above, Maori Television’s GM Programming, Larry Parr,
has himself expressed misgivings about what he sees as the growth of a Pakeha audience at the
expense of Maori.

There are tensions, then, in trying to meet both of the objectives set out in Maori Television’s enabling
legislation. Sonya Haggie, Maori Television’s Director of Communications, responded to Black’s
challenge by stating "Under the Maori Television Service Act we are required to broadcast in both
languages" (Dykes 2007: 3). While this is correct, it only highlights the problematic nature of the role

that Maori Television is required to play in this settler state.

Smith and Abel - Ka Whawhai Tonu Matou - NZJMS 11.1, June 2008 11



It may be that the proposed second channel will mitigate these objections. But in the meantime the
channel’'s address to a broad array of viewers (ma ratou; ma matou; ma koutou; ma tatou) also runs
the risk of the channel being co-opted by interests that do not advance the rights of Maori. One such
interest could be a Government invested in supporting a world-class indigenous channel that can
contribute to an affirmative and yet exclusively cosmetic bicultural brand both national and
internationally. We need to remember the history of the channel’'s emergence, and we must also
remember that in the same year that the channel was launched, the Government passed the
Foreshore and Seabed Act, which ensures state ownership of land positioned below the high-tide
mark. By declaring this land Crown-owned, the Government prevented Maori from exercising their
rights as guaranteed by the Treaty of Waitangi. These larger issues of sovereignty and governance

cannot be separated from the phenomenon that is Maori Television.

Note about the contributors

Jo Smith lectures in Media Studies at Victoria University, Wellington. She is currently researching New

Zealand media cultures in relation to narratives of settlement, native-ness and migrancy.

Sue Abel is a lecturer at Victoria University where she teaches critical analysis of the news
media, wider issues of cultural identity and the media, and is convening a conjoint paper
‘Maori and Media’, taught as both a Maori Studies and Media Studies paper. She is Ngati

Pakeha, with iwi links to Nga Ruahinerangi

Bibliography

Alexander M (2003) ‘Maori TV should have the same future as the Moa’ Press

Release April 14 http://www.marc-alexander-mp.org/2003/030417.htm.

Accessed October 1 2007

Bargh M (2007) ‘Maori Development and Neoliberalism’ in Bargh M (ed)
Resistance: an indigenous response to neoliberalism 25 -44 Huia Publishers
Wellington

Burns D (1997) Public money private lives: Aotearoa Television-the insider story
Reed Publishers Auckland

Dykes M (2007) ‘Maori TV hits back at Massey Head’ Manawatu Standard

Smith and Abel - Ka Whawhai Tonu Matou - NZJMS 11.1, June 2008 12


http://www.marc-alexander-mp.org/2003/030417.htm

September 18 3

Flavell T (2007) ‘Interview’ August 21

Flavell T (2007) ‘Opening address to Nga Aho Whakaari National Conference’
Rotorua New Zealand June 22-24

Fleras A & Spoonley P (1999) Recalling Aotearoa: indigenous politics and ethnic

relations in New Zealand Oxford University Press Melbourne

Fox D (2001) ‘Honouring the Treaty: Indigenous Television in Aotearoa’ in New
Zealand Television: A reader Farnsworth J & Hutchison | (eds) 260-269
Dunmore Press Palmerston North

Hartley J (1999) The uses of television Routledge London

Maaka R (1994) ‘The new tribe: conflicts and continuities in the social
organisation of urban Maori’ in The Contemporary Pacific Vol 6 No 2

Maori Television Employees’ Manual/He kaimahi pukapuka arataki (undated)
Maori Television Services Act (Te Araratuku Whakaata Irirangi Maori) Act (2003)
Government Printery Wellington

Mather J (2007) ‘Interview’ July 20

O’Regan T (2001) ‘The evolution of the tribe: the challenge for an old culture in a
new century’ Freilich Lecture May 31

Parr L (2007) ‘Indigenous goes Digital’ Panel ‘A New Future for Broadcasting’
Conference New Zealand August 27-28

Reweti D (2006) ‘Maori and Broadcasting’ in Mulholland M et al State of the
Maori Nation: Twenty-First-Century Issues in Aotearoa 179-186 Reed Books
Auckland

San Juan Jnr E (1998) Beyond Postcolonial Theory St Martins Press New York
Stephens T (2004) ‘Maori Television’ in Horrocks R & Perry N (eds) Television in
New Zealand: Programming the nation 107-114 OUP Melbourne

Walden W (2007) ‘Chairman’s Review’ in Maori Television Annual Report 2006

Smith and Abel - Ka Whawhai Tonu Matou - NZJMS 11.1, June 2008 13



www.maoritelevision.com accessed 1 October 2007

Walker R (2004) Ka Whawhai Tonu Méatou: Struggle without End 2d edition

Penguin Auckland

Smith and Abel - Ka Whawhai Tonu Matou - NZJMS 11.1, June 2008 14


http://www.maoritelevision.com

