
MEDIANZ � VOL 17 NO 1 • 2017 
https://DOI.org/10.11157/medianz-vol17iss1id179 

 
- ARTICLE - 

 
Epochality, Temporality and Media-Communication  

Ownership in Aotearoa-New Zealand 
	

Wayne Hope  
 
 
 

Abstract 
Amidst	academic	policy	debates	over	the	proposed	Fairfax-NZME	and	Sky-Vodafone	mergers,	
the	 historical	 patterns	 of	 media-communication	 ownership	 received	 little	 mention.	 The	
purpose	of	this	article	is	to	explain,	firstly,	how	the	very	possibility	of	such	mergers	eventuated	
and,	secondly,	why	associated	epochal	reconfigurations	in	the	political	economy	of	New	Zealand	
capitalism	eluded	public	depiction.	Initially	I	examine	the	repercussions	which	arose	from:	the	
restructuring	of	Radio	New	Zealand	and	Television	New	Zealand	into	State-Owned	Enterprises	
(1987);	the	arrival	of	TV3	(1989);	the	formation	of	pay-subscription	Sky	Television	(1990);	and	
the	abolition	of	all	legal	restrictions	on	foreign	media	ownership	(1991).	Together	these	events	
signalled	the	hollowing	out	of	New	Zealand’s	media-communication	system	and	the	unfolding	
ownership	patterns	of	 conglomeration,	 transnationalisation	and	 financialisation.	Behind	 this	
critical	 narrative,	 I	 explore	 how	 the	 simultaneous	 restructuring	 of	 the	 national	 political	
economy,	mediated	public	 life	and	the	vocabulary	of	economics	obfuscated	the	epochal	shift	
that	was	 taking	 place.	 An	 ongoing	 lack	 of	 public	 awareness	 about	 this	 shift	 has	 debilitated	
normatively-grounded	 critiques	 of	 the	 contemporary	 media	 landscape	 and	 the	 ownership	
patterns	which	came	to	prevail.	

 
 
Prologue: From National to Transnational Media Ownership in Epochal Context 
In	 simple	 terms,	 an	 epoch	 is	 an	 identifiable	 period	 of	 history	marked	 by	 special	 events.	
Natural-scientific	conceptions	of	evolutionary	epochal	change	can	be	distinguished	from	the	
idea	 that	 epochs	 are	 brought	 into	 historical	 being	 by	 manifestations	 of	 collective	 self-
consciousness.	 Within	 the	 latter	 perspective,	 some	 scholars	 prioritise	 deep	 enduring	
continuities	of,	say,	cultural	demography,	economic	production	and	trading	patterns,	while	
                                            
Professor	Wayne	Hope	 is	 a	 researcher,	 teacher	 and	media	 commentator	with	 over	 twenty	 years’	
experience.		His	specific	areas	of	research	include	New	Zealand	economic,	political	and	media	history,	
public	 sphere	 analysis,	 the	 political	 economy	 of	 communication,	 sport-media	 relationships,	
globalisation	 and	 time.	 	 His	 research	 has	 been	 published	 across	 a	 range	 of	 academic	 journals	
including	Media,	 Culture	 and	 Society,	 International	 Journal	 of	 Communication,	 Time	 and	 Society.	
Professor	Hope	is	a	long-standing	member	of	the	International	Association	of	Media	Communication	
Research	(IAMCR)	and	a	senior	contributor	to	the	‘Political	Economy’	section.	Professor	Hope	is	joint	
editor	 of	 an	 online	 IAMCR	 journal	 entitled	 Political	 Economy	 of	 Communication	 and	 recently	
published	the	book	Time,	Communication	and	Global	Capitalism	(Palgrave,	2016).	



              MEDIANZ � Vol. 17, No. 1 � 2017 

 7 

others	 point	 to	 event-driven	 breaks	 and	 ruptures	 such	 as	 war	 and	 revolution.	 Clearly,	
historical	awareness	is	not	possible	without	a	sense	of	epochality.	However,	the	naming	and	
demarcation	 of	 epochs	 can	work,	 ideologically,	 to	 obfuscate	 certain	 other	 narratives	 and	
analyses	of	historical	change.	Thus,	Western	demarcations	of	economic,	technological	and	
political	progress	effectively	marginalised	the	world	views	of	 indigenous	cultures	(whose	
epochal	outlooks	were	shaped	by	the	encroachments	of	Western	imperialism)	(Hope	2016).	
In	the	case	described	here,	New	Zealand`s	economic	sovereignty	and	nationally-constituted	
media	 system	 was	 erased	 by	 the	 encroachments	 of	 transnational	 corporations,	 global	
finance	and	a	politically-driven	neoliberal	policy	agenda.	As	will	be	explained,	this	particular	
interpretation	 of	 the	 epochal	 shift	 that	 was	 occurring	 became	 marginalised	 by	 official	
vocabularies,	discourses	and	narratives	which	championed	the	free	market.		

In	the	years	preceding	Labour’s	July	1984	election	victory,	New	Zealand’s	media	landscape	
reflected	 the	 shift	 from	 family	 to	 corporate	 press	 ownership,	 the	 expansion	 of	 a	 private	
commercial	 radio	 sector	 and	 the	 formation	 of	 a	 semi-independent	 broadcasting	 system	
comprised	of	two	television	channels	(TVNZ)	and	a	national	radio	network	with	commercial	
and	non-commercial	stations	(RNZ).	In	1980,	31	of	the	33	daily	newspapers	were	owned	by	
Independent	 Newspapers	 Ltd	 (INL),	 Wilson	 and	 Horton,	 and	 the	 New	 Zealand	 News.	
Corporate	 raider	 Ron	 Brierley	 had	 a	 four	 percent	 holding	 in	 New	 Zealand	 News	 and	
purchased	Hauraki	Enterprises,	a	controlling	shareholder	of	Auckland	radio	stations	Radio	
Hauraki	and	Radio	I.		

From	1984	to	1987,	the	Labour	Government	reduced	tariffs,	deregulated	the	finance	sector	
and	floated	the	New	Zealand	dollar.	Corporate	mergers	and	acquisitions	thereby	accelerated	
and	the	new	media	bourgeoisie	gained	transnational	connections.	This	became	apparent	in	
March	1987	when	Rupert	Murdoch’s	News	Corp	gained	40	percent	of	INL.	During	1989,	its	
holdings	 increased	 to	 49	 percent	 (McGregor	 1997).	 In	 August	 1990,	 the	 Commerce	
Commission	approved	a	further	expansion	in	INL	holdings.	This	resulted	from	the	Brierley-
backed	 New	 Zealand	 News	 decision	 to	 sell	 off	 its	 Auckland	 suburban	 papers	 plus	 the	
Auckland	 Star	 and	 Sunday	 Star.	 New	 Zealand	 was	 moving	 from	 triopoly	 to	 duopoly	
newspaper	ownership.	By	1991,	Wilson	and	Horton	had	45.5	percent	of	metropolitan	press	
circulation	and	INL	45	percent	(McGregor	1992).	

Transnational	patterns	of	cross-media	ownership	were	established	with	 the	deregulation	
and	commercialisation	of	broadcasting	(1989).	The	entry	of	TV3	and	pay	television	(1989),	
the	sale	of	Telecom	(1990)	and	the	lifting	of	restrictions	on	foreign	media	ownership	(1991).	
As	 a	 newly-established	 state-owned	 enterprise	 (SOE),	 Television	 New	 Zealand	 faced	
competition	from	private	television	in	a	finite	advertising	market	at	the	same	time	as	the	
broadcast	licensing	fee	was	declining	as	a	proportion	of	annual	revenue	(Bell	1995).	



Wayne Hope 

 8 

In	 these	 uncertain	 commercial	 conditions,	 TVNZ	 executives	 extended	 their	 holdings	 to	
include	 Sky	 Television	 (16.3%),	 Clear	 Communications	 (15%),	 a	 Singapore-based	 Asian	
business	 news	 channel	 (29.5%),	 and	 a	 Fijian	 state-owned	 television	 channel	 (15%).	 The	
entry	of	TV3	was	initially	unprofitable	as	local	shareholders	went	bankrupt.	As	of	1994,	the	
new	principal	shareholders	were	Canadian	media	conglomerate	CanWest	(10%),	Australian	
bank	Westpac	(48%)	and	an	official	receiver	(32%)	(Rosenberg	2008).	The	sale	of	Telecom	
in	June	1990	enabled	American	buyers	Bell	Atlantic	and	Ameritech	(34.2%	each)	to	enter	the	
pay	 television	 market.	 Together	 with	 Time-Warner	 and	 Telecommunications	 Inc.	 they	
bought	51%	of	Sky.	Correspondingly,	in	1996,	Radio	New	Zealand’s	41-station	commercial	
network	was	sold	to	a	consortium	of	Wilson	and	Horton,	the	United	States	radio	giant	Clear	
Communications,	 and	 APN	 News	 and	 Media.	 This	 consortium	 named	 itself	 The	 Radio	
Network	and,	 in	November	purchased	Prospect,	a	 local	network	of	companies	within	 the	
British	media	company	GWR.	The	new	holdings	included	12	stations	and	the	Independent	
Radio	News	and	Sports	service.	By	2002,	after	further	acquisitions,	the	Radio	Network	had	
established	itself	domestically	as	a	transnational	commercial	radio	operator	with	53	stations	
and	over	50%	of	national	radio	advertising	revenue.	

APN	 News	 and	 Media	 was	 part	 of	 Tony	 O’Reilly’s	 holdings	 in	 Australia	 and	 the	 United	
Kingdom.	 From	1995	 to	 1998,	 his	 newspaper	 group,	 Independent	Newspapers	Plc	 (later	
called	 Independent	 News	 and	 Media,	 or	 INP)	 assumed	 control	 of	 Wilson	 and	 Horton,	
Auckland	owners	of	the	New	Zealand	Herald,	the	country’s	largest	newspaper.	In	April	2001,	
INP	sold	 its	shares	 to	Australia’s	APN	News	and	Media	 (in	which	 INP	already	had	a	40%	
shareholding)	(Mollgaard	and	Rosenberg	2010).	Meanwhile,	News	Corp	extended	its	media	
holdings	into	Sky	Television.	In	1999,	most	of	TVNZ’s	share	was	bought	out	by	News	Corp-
controlled	 Independent	Newspapers	Ltd,	which	 then	owned	49%	of	New	Zealand’s	 daily	
newspaper	circulation	along	with	holdings	in	national	weeklies,	magazines,	and	websites.	In	
November	2001,	the	then	Labour-Alliance	government	allowed	Sky	to	broadcast	TVNZ’s	two	
channels	 (TV1	and	TV2)	 through	 its	newly-established	digital	 network.	At	 that	 time,	 INL	
controlled	66%	of	Sky	shareholdings	(Rosenberg	2002).	

In	June	2003,	Fairfax	Holdings	paid	NZ$1.88	billion	for	INL’s	press	and	magazine	titles.	This	
was	to	have	a	major	impact	upon	media	ownership	patterns,	journalism	and	news	content.	
At	 that	 time,	 Fairfax	was	Australia’s	 largest	 print	 and	media	 group,	which	was	 valued	 at	
A$10.2	billion.	In	2006,	the	company	paid	NZ$700	million	for	Trade	Me	in	order	to	increase	
its	online	holdings,	exploit	electronic	commerce	and	to	capture	the	migration	of	classified	
advertising	towards	the	internet	(Thompson,	Hope,	Mollgaard	and	McCullagh	2009).	

The	 preceding	 narrative	 briefly	 documents	 the	 hollowing	 out	 of	 New	 Zealand’s	 media	
landscape	 by	 transnational	 corporates	 under	 a	 neoliberal	 policy	 regime.	 The	 same	 was	
happening	to	the	entire	economic	system	although	this	was	not	commonly	recognised	at	the	
time.	Apart	from	a	few	dissenting	critiques,1	the	structural	transformation	of	New	Zealand’s	



              MEDIANZ � Vol. 17, No. 1 � 2017 

 9 

political	economy	and	media	institutions	was	not	thematically	addressed.	How,	then,	were	
such	 changes	 represented	 and	 the	 underlying	 transformations	 obscured?	 It	 is	 to	 these	
questions	that	I	now	turn.	

In	 methodological	 terms,	 my	 ideological	 critique	 of	 economic	 language	 will	 draw	 from	
Raymond	Williams’	analysis	of	how	the	meanings	of	keywords	and	keyword	clusters	change	
over	time	(Williams	1983).	Claims	about	the	authority	of	this	economic	language	will	build	
on	Gaye	Tuchman`s	argument	that	the	mainstream	news	media	and	primary	news	sources	
mutually	create	a	web	of	facticity	which	prevails	over	expressions	of	opinion	from	outside	
(Tuchman	1978).	The	news	content	to	be	discussed	was	selected	from	a	longitudinal	survey	
of	 economic	 news	 in	 main	 centre	 newspapers	 (Dunedin,	 Christchurch,	 Wellington,	
Auckland),	prime-time	bulletins	and	current	affairs	shows	on	television	and	National	Radio	
(Hope	1991).	Subsequent	discussion	of	the	‘Third	Way’,	reinventions	of	the	economic	past,	
financialisation	 and	 presentism	 will	 bring	 together	 the	 insights	 of	 academic	 political	
writings,	 rhetorical	analysis	 (of	Prime	Ministerial	statements)	and	document	analyses	(of	
media	ownership	patterns).																																																	

 
Epochal Change in the New Zealand Political Economy and its Ideological 
Obfuscation 1984-1993 
Once	Finance	Minister	Roger	Douglas	deregulated	banking	and	lifted	exchange	controls	in	
1985,	the	corporate	takeover	became	a	distinctive	form	of	capital	accumulation.	This	meant	
that	 the	 commercial	 power	of	 finance	 capital	 acted	parasitically	upon	productive	 capital.	
Corporate	predators,	such	as	Chase,	Judgecorp	and	Equiticorp,	used	local	money	markets	to	
activate	 passive	 shareholders	 against	 target	 companies	 through	 ‘buy-outs’	 and	 offers	 of	
higher	dividend	returns.	A	1989	survey	of	107	directors	found	that	25	percent	fulfilled	the	
‘inner	circle’	criterion	of	being	both	top	officers	of	large	firms	and	directors	of	several	other	
large	corporations	operating	in	diverse	environments.	Of	these	directors,	39	percent	could	
be	categorised	as	finance	capitalists	(Murray	and	Crothers	1989,	75-89).	

These	structural	shifts	occurred	behind	the	scenes	and	were	more	discernible	in	retrospect.	
After	Labour’s	election	victory,	Prime	Minister	David	Lange’s	media	presence	and	rhetorical	
gestures	 generated	 a	mood	 of	 national	 consensus	 rather	 than	 an	 awareness	 of	 incipient	
structural	change	in	the	capitalist	economy.	As	the	new	cabinet	was	assembled	and	the	policy	
agenda	 set,	 he	 appeared	 a	 benign	 statesman	 exuding	 command	 over	 a	 complex	 world.	
Lange’s	mediated	authority	was	enhanced	by	his	proximity	to,	and	conviviality	with,	high-
ranking	public	officials	from	the	Reserve	Bank	and	Treasury.	Thus,	the	Prime	Minister	was	
seen	to	resolve	the	post-election	devaluation	crisis	by	delegating	the	expert	figures	of	Rod	
Deane	 and	 Bernie	 Galvin	 to	 do	 the	 job.	 As	 more	 general	 economic	 problems	 presented	
themselves,	Finance	Minister	Roger	Douglas	became	depicted	as	the	architect	of	necessary	
structural	reform.	The	news-world	of	economic	management	was	imbued	with	the	sense	of	



Wayne Hope 

 10 

a	 new	 age.	 Its	 motifs	 of	 consensus,	 authoritative	 leadership	 and	 new	 beginnings	 were	
confirmed	and	magnified	by	 the	 choreography	of	 the	August	Economic	Summit,	 a	 staged	
meeting	of	politicians,	employers,	unionists,	 the	unemployed	and	business	sector	groups.	
The	sense	of	breaking	new	economic	ground	was	also	enhanced	by	the	overt	dissemination	
of	a	new	business	culture.	Magazine	covers,	prime-time	television	and	the	business	press	
foregrounded	the	elegance,	charisma	and	entrepreneurial	skills	of	new	financial	moguls	such	
as	Craig	Heatley,	Allan	Hawkins,	Bruce	Judge	and	Colin	Reynolds.	Such	figures	derived	their	
newfound	stature	from	the	distinctive	iconography	of	the	financial	economy.	Depictions	of	
the	Barclay’s	Index,	the	stock	market	leader	board,	the	foreign	exchange	room,	mirror	glass	
towers,	the	downtown	building	boom	and	the	Auckland	skyline	together	gave	the	impression	
of	dynamism,	prosperity	and	progress.		

Meanwhile,	New	Zealand’s	economic	sovereignty	was	starting	to	disintegrate.	Of	the	top	20	
companies	 in	 New	 Zealand	 in	 1987,	 ten	 were	 subsidiaries	 of	 foreign	 transnationals	
(Rosenberg	1988).	This	unfolding	process	was	obscured	in	part	because	the	new	financial	
moguls	were	seen	to	exude	a	new	entrepreneurial	nationalism	(Evans	2004).	Thus,	when	
merchant	bankers	Michael	Fay	and	David	Richwhite	 fronted	the	1986	KZ7	America’s	Cup	
challenge	 in	Freemantle	–	alongside	chief	sponsor,	 the	BNZ	–	 their	promotional	activities	
generated	a	nationalistic	fervour	which	was	amplified	by	television,	radio	and	newspaper	
coverage.	At	its	peak,	publicity	surrounding	the	KZ7	challenge	was	a	seamless	dynamic	of	
news,	sport	and	entertainment	which	enveloped	all	media	outlets	(Jesson	1987).	

The	growth	of	a	 financially-driven	corporate	culture	and	 the	underlying	disintegration	of	
economic	sovereignty	was	also	obscured	by	the	changing	patterns	of	discourse	and	imagery	
associated	 with	 ‘the	 economy’.	 This	 general	 transition	 was	 abetted	 by	 negative	 media	
depictions	 of	 the	 previous	 government.	 Former	 Prime	Minister	 Robert	Muldoon	 and	 his	
strategies	of	economic	management	(‘think	big’	energy	projects,	the	wage-price	freeze)	were	
framed	by	pejorative	terms	such	as	‘inefficiency,	‘regulation’	and	‘intervention’.2	These	were	
signifiers	 of	 ‘Muldoonism’,	 an	 epithet	 for	 economic	 irrationality	 and	 anachronism	which	
seemed	to	render	the	major	policy	initiatives	of	the	Fourth	Labour	Government	apposite	and	
necessary.	A	further	source	of	the	old	economy	stereotype	could	be	found	in	the	overlapping	
depictions	of	manufacturing,	blue-collar	work	and	associated	union	activity.	This	was	the	
news-world	of	a	moribund	economy	tainted	by	an	entire	constellation	of	keywords	which	
became	 the	 parlance	 of	 mainstream	 journalism	 –	 ‘vested	 interest’,	 ‘featherbedding’,	
‘dinosaur	unions’	 and	so	on.	Television	and	newspaper	pictures	of	 factory	yards,	 railway	
workshops,	worksite	meetings	and	Federation	of	Labour	President,	Jim	Knox,	appeared	as	
relics	within	the	new	mediated	world	of	financial	entrepreneurship.	

The	 mediated	 language	 associated	 with	 ‘the	 economy’	 began	 to	 shift	 once	 the	 new	
government	 released	 Treasury	 and	 Reserve	 Bank	 documents	 purporting	 to	 outline	 New	
Zealand’s	worsening	economic	plight.	With	‘the	opening	of	the	books’,	as	it	was	termed	by	



              MEDIANZ � Vol. 17, No. 1 � 2017 

 11 

media	commentators,	newly-elected	politicians	deferred	to	Treasury	and	the	Reserve	Bank	
as	 primary	 news	 sources	 and	 public	 authorities	 on	 economic	 matters.	 From	 this	 point	
onwards,	 their	 diagnoses	 and	 prescriptions	 inflected	 news	 reportage.	 Previous	
macroeconomic	policies	were	 criticised	 as	being	 inherently	deficient	 in	 rationality.	 Press	
reports	 contained	 terms	 such	 as	 ‘misalignment’,	 ‘structural	 misallocation	 of	 resources’,	
‘imbalance’	 and	 ‘lacking	 in	 balance’,	 alongside	pejorative	 references	 to	 ‘intervention’	 and	
‘regulation’.	 These	 keywords	 and	 phrases	 were	 more	 than	 descriptions	 of	 a	 discredited	
economy;	the	past	as	such	was	cut	adrift	from	the	contemporary	world.	It	was,	and	thereafter	
remained,	difficult	to	criticise	the	macro-economic	prescriptions	on	offer	without	appearing	
irrational	or	anachronistic.	One	should	not	assume	that	the	mainstream	media	was	suddenly	
converted	 to	 the	Treasury/Reserve	Bank	 line;	 the	process	 at	work	was	 subtler.	 Editorial	
writers,	sub-editors,	newsreaders	and	 interviewers	assessed	the	so-called	 ‘opened	books’	
through	 language	 that	 the	 books	 themselves	 authorised.3	 Consequently,	 the	 polemical	
stances	 contained	 within	 official	 documents	 became	 absorbed	 into	 mainstream	 news	
reportage	as	taken-for-granted	descriptions	of	economic	change.	Open	policy	debate	did	not	
disappear.	 Rather,	 it	 centred	 around	 a	 rearranged	 conception	 of	 ‘the	 economy’	 as	 a	
confluence	 of	 self-operating	 forces	 instead	 of	 an	 entity	 that	 could	 be	managed	 on	 public	
behalf.	

How,	 then,	did	 this	 transition	occur?	An	 initial	answer	was	provided	by	 the	August	1984	
Economic	Summit.	Media	coverage	leading	up	to	the	gathering	registered	the	emergence	of	
two	separate	discourses.	One	portrayed	an	economy	which	was	planned	and	protected,	the	
other	an	economy	which	was	free	and	open.	The	former	locution	was	associated	with	unions,	
manufacturers	 and	 the	 Public	 Service	 Association.	 The	 latter	 expressed	 the	 views	 of	
Treasury,	The	Reserve	Bank,	corporate	elites	and	the	Minister	of	Finance	(Hope	1991).		

Summit	coverage	shows	that	debate	between	these	rival	perspectives	was	more	apparent	
than	 real.	 Only	 one	 economy	 could	 become	 ‘the’	 economy	 and	 it	 was	 the	 free	 market	
construction	which	prevailed.	Such	is	evident	in	the	following	Television	New	Zealand	news	
bulletin	of	12	September	1984.	

Philp	Sherry	(Anchor):	In	the	news,	the	Economic	Summit	conference	begins	
but	 already	 consensus	 has	 given	 way	 to	 conflict.	 Good	 evening	 –	 on	 the	
opening	day	of	 the	Government’s	Economic	Summit	 conference	unions	and	
employers	have	clashed	over	who	is	to	control	and	benefit	from	the	economy.	
The	 Federation	 of	 Labour	 and	 the	 Combined	 State	 Unions	 published	 an	
alternative	economic	strategy	which	called	for	controls	on	investments,	profits	
and	dividends.	Union	speakers	at	the	conference	argued	that	they	must	have	a	
greater	say	 in	running	the	economy,	however	business	 leaders	stressed	the	
need	to	open	up	the	economy	(6.30	News,	TV1,	12	September	1984).	



Wayne Hope 

 12 

Here,	‘the	economy’	as	such	is	subject	to	rival	conceptions.	These	are	‘running’	the	economy	
and	 ‘opening	 up’	 the	 economy.	 From	 the	 union	 perspective,	 ‘the	 economy’	 appears	 as	 a	
means	of	controlling	‘investments,	profits	and	dividends’.	However,	for	business	leaders,	‘the	
economy’	is	an	end	in	itself;	it	must	on	principle	be	opened	rather	than	controlled	for	ulterior	
purposes.	Crucially,	the	union	view	is	said	to	represent	an	‘alternative’	economic	strategy	to	
the	one	which	is	officially	on	offer.	Thus,	the	bulletin	is	in	effect	an	historic	snapshot	of	how	
ideological	representations	of	‘the	economy’	were	being	reformulated	against	union	wishes.	
We	 are	 told	 that	 union	 speakers	 want	 a	 greater	 say	 in	 ‘running’	 the	 economy.	 But,	 the	
parameters	of	discourse	are	set	at	another	level;	the	real	and	one-sided	debate	is	whether	
‘the	economy’	should	be	run	at	all.4	After	the	Economic	Summit,	the	‘free	market’	or	‘open’	
economy	simply	became	‘the	economy’.	

The	October	1987	stock	market	crash	and	the	end	of	the	property	boom	signalled	a	change	
in	the	rhetoric	and	imagery	of	economic	news.	The	economic	picture	which	had	been	created	
over	the	1984-87	period	lost	 its	cohesive	power	and	became	disrupted	by	outside	forces.	
The	Barclay’s	Index	and	the	Foreign	Exchange	Room	remained	as	unspoken	reminders	of	the	
‘natural	 rhythms’	 of	market	 activity,	 but	 reports	 from	 the	world	 of	 finance	 capital	 were	
detached	in	style	and	sombre	in	tone.	‘For	Sale’	signs,	riches	to	rags	hard	luck	stories,	the	loss	
of	 personal	 investments,	 and	 announcements	 of	 receivership	 acknowledged	 the	 social	
fragility	of	the	new	economy	even	if	the	process	of	collapse	was	rarely	delineated.	Amidst	
such	stories	there	appeared	with	increasing	intensity	high-profile	disputes	among	political	
personalities	as	the	Labour	Government	disintegrated	during	its	second	term,	from	1987	to	
1990.	Meanwhile,	socio-economic	inequalities	began	to	worsen.	A	major	household	income	
study	concluded	that	 ‘New	Zealand’s	economic	reform	programme	over	the	period	1984-
1996	saw	the	very	rich	becoming	even	richer	while	the	bulk	of	the	rest	of	the	population	
became	poorer	in	relative	terms	with	the	poorest	faring	worst’	(Chatterjee	and	Podder	1998,	
13).	Public	evidence	of	destitution	became	commonplace.	In	1980,	foodbanks	were	unheard	
of	 in	New	Zealand;	by	1994	there	were	365	of	 them	handing	out	40,000	parcels	a	month	
(Stephens	1999).		

These	developments	did	not	unravel	the	prevailing	structures	of	economic	discourse.	This	
was	because	‘the	(market)	economy’	itself	was	not	an	empirically	testable	entity.	Rather,	it	
was	 expressive	 of	 movement	 toward	 equilibrium.	 In	 polemical	 terms,	 the	 neoliberal	
economic	 agenda	 was	 a	 never-ending	 process	 of	 removing	 historically	 established	
distortions	from	the	economy.	Such	distortions	could	always	be	blamed	for	contemporary	
shortcomings	in	economic	performance	and	this	deflected	criticism	from	the	policy	course	
being	 followed.	Thus,	during	Labour’s	second	term	prominent	businessmen,	such	as	Alan	
Gibbs	and	Douglas	Myers,	attributed	rising	unemployment	to	the	fact	that	the	labour	market	
had	not	yet	been	deregulated.	Labour	ministers	would	not	or	could	not	articulate	such	views.	
This	task	was	left	to	the	incoming	National	cabinet	after	1990.	



              MEDIANZ � Vol. 17, No. 1 � 2017 

 13 

The	 ideological	 prominence	 of	 ‘the	 (market)	 economy’	 did	 not	 mean	 that	 opposition	
discourses	were	unavailable.	The	precepts	of	Keynesian	social	democracy	were	marginalised	
rather	 than	 destroyed.	 In	 1988,	 the	 views	 of	 unionists,	 feminists,	 Māori	 activists	 and	
disgruntled	Labour	members	were	channelled	into	the	Royal	Commission	on	Social	Policy.	
The	publication	of	 this	 report	 and	 the	national	 attention	 it	 received	brought	 free	market	
discourse	face-to-face	with	popular	notions	of	the	managed	economy.	The	document	itself	
was	 compiled	 from	 the	 testimony	 of	 ordinary	 citizens	 and	 this	 provided	 commissioned	
members	with	a	democratic	 legitimacy	which	their	opponents	could	not	match.	However,	
the	parameters	of	economic	discourse	had	shifted	since	July-August	1984.	Such	is	evident	in	
the	following	introductory	voiceover	to	a	TV1	Frontline	discussion	of	the	Royal	Commission’s	
findings.	

Bill	Ralston	(voiceover):	The	free	market	forces	within	cabinet	have	been	let	
loose	 on	 a	 heavily	 regulated	 economy.	 The	 shockwaves	 of	 those	 changes	
passed	 far	 beyond	 the	 commercial	 sector	 to	 people	 whom	 the	 boom	 time	
passed	by.	Yet	the	voices	of	the	casualties	of	Rogernomics	were	drowned	out	
in	 the	 advance	 of	 the	new	economic	 order.	Aware	 the	 ageing	welfare	 state	
system	was	long	overdue	for	an	overhaul,	the	government	took	up	the	call	for	
social	 equity,	 setting	 up	 the	 Royal	 Commission	 on	 Social	 Policy	 in	 1986.	
Political	 backlash	 from	 those	 caught	 up	 in	 all	 the	 change	 emerged	 on	 the	
hustings	 last	 year.	 The	Prime	Minister	 responded	with	 the	promise	of	 new	
social	policies	and	a	new	approach	if	Labour	got	a	second	term	(Frontline,	TV1,	
8	May	1988).	

Bill	Ralston’s	voiceover	is	a	breathless	distillation	of	the	keywords	and	phrases	which	had	
already	simplified	economic	debate.	We	are	told	once	again	that	 ‘free	market	forces’	have	
been	let	loose	on	a	‘heavily	regulated	economy’.	This	implies	that	modern	defenders	of	the	
Keynesian	social	democracy	lived	in	a	time	warp.	They	are	oblivious	to	the	natural	rhythms	
of	change	and	progress.	Opponents	of	the	neoliberal	agenda	are	portrayed	as	‘casualties	of’	
rather	 than	 collectively	 opposed	 to	 ‘the	 new	 economic	 order’.	 The	 ‘advance’	 of	 this	 new	
regime	suggests	that	no	agendas	were	put	in	place	and	that	no	one	benefitted	unduly	from	
the	changes	that	occurred.	Moreover,	this	passage	of	history	has	left	‘the	ageing	welfare	state	
system’	behind.	The	‘overhaul’	which	is	deemed	necessary	comes	in	the	guise	of	social	equity,	
a	normative	principle	apparently	unrelated	to	the	new	economic	order	being	created.	One	
must	 acknowledge	 that	 Royal	 Commission	 perspectives	 were	 not	 screened	 out	 of	 this	
programme.	In	the	subsequent	studio	debate,	advocates	of	the	report	had	the	opportunity	to	
state	their	case.	Nevertheless,	given	the	voiceover’s	initial	retrospective	account,	the	Royal	
Commission’s	 understanding	 of	 economic	 arrangements	 appeared	 to	 have	 no	 historical	
warrant	 of	 its	 own.	 On	 the	 programme,	 Victoria	 University	 economist	 Prue	 Hyman,	
Combined	State	Union	Secretary	Angela	Foulkes,	and	their	colleagues	could	only	speak	for	



Wayne Hope 

 14 

the	‘casualties’	of	change.	They	could	not	contest	the	prevailing	rules	of	economic	discourse.	
Such	is	evident	in	the	following	interview	segment.	

Lindsay	Perigo:	Prue	Hyman,	I	wonder	whether	it	is	so	much	a	different	path	
to	 the	 future	 as	 the	 old	 path	 back	 to	 the	 past.	 It	 would	 seem	 that	 if	 these	
proposals	 are	 implemented	 we’re	 going	 to	 have	 a	 very	 heavily-regulated,	
highly-taxed	society	of	the	sort	that	we’ve	spent	four	years	now	moving	away	
from.	Should	we	be	going	back?	(Frontline,	TV1,	8	May	1988).	

Lindsay	Perigo’s	framing	of	Royal	Commission	goals	as	an	anachronism	was	difficult	to	break	
down.	 In	 reply,	 Prue	Hyman	 emphasised	 the	 contemporary	need	 for	 socially-responsible	
government	 and	 a	 progressive	 tax	 structure.	 But,	 rhetorical	 opportunities	 such	 as	 these	
diminished	as	the	Commission’s	report	became	yesterday’s	news.	The	formation	of	the	New	
Labour	 Party	 in	 May	 1989	 subsequently	 revealed	 that	 Keynesian	 social	 democratic	
perspectives	were	 being	 reformulated	 outside	 of	 the	media	 domain.	 But,	 after	 the	 initial	
burst	 of	 media	 interest,	 leader	 Jim	 Anderton	 found	 it	 difficult	 to	 publicly	 project	 New	
Labour’s	alternative	policy	programme.	

Despite	vague	promises	of	a	‘decent	society’,	the	incoming	National	Government	of	October	
1990	continued	to	privatise	(following	Labour’s	sale	of	Telecom	in	1990).	The	1991	budget	
sold	most	of	the	remaining	State	forests	along	with	some	Crown	mineral	interests.	In	late	
1992,	 the	 government	 sold	 its	 majority	 stake	 in	 the	 Bank	 of	 New	 Zealand	 to	 National	
Australia	 Bank	 and	 in	 July	 1993,	 New	 Zealand	 Rail	 was	 privatised.	 These	 sales	 further	
diminished	New	Zealand’s	economic	sovereignty.	

In	 compliance	 with	 advice	 from	 the	 Treasury	 briefing	 papers,	 National	 reinforced	 and	
extended	 the	 neoliberal	 agenda.	 Finance	 Minister,	 Ruth	 Richardson,	 continued	 Labour’s	
commitment	 to	 the	 principles	 of	 monetarism	 as	 expressed	 in	 the	 Reserve	 Bank	 Act	 of	
December	1989.	All	references	to	the	social	welfare	of	New	Zealand	and	to	production,	trade	
and	 employment	 had	 been	 removed	 from	 the	 statutory	 objectives.	 The	 sole	 economic	
objective	was	that	of	price	stability.	From	a	neoliberal	perspective,	the	welfare	state	itself	
was	seen	as	an	impediment	to	fiscal	objectives	and	economic	growth.	Thus,	Finance	Minister	
Ruth	Richardson	reduced	social	welfare	benefits	in	December	1990	and	announced	a	further	
round	of	expenditure	cuts	in	the	1991	budget.	Pivotal	to	this	continuation	of	the	neoliberal	
agenda	was	the	introduction	of	the	Employment	Contracts	Act	in	May	1991.	A	radical	break	
was	effected	between	union	membership	and	bargaining	agency.	Individual	workers	could	
choose	their	own	representatives.	However,	employers	gained	the	power	to	veto	bargaining	
agents	and	to	prevent	their	access	to	the	workplace.	Such	measures	effectively	abandoned	
long-standing	tripartite	principles	of	wage	determination	(Kelsey	2002).	



              MEDIANZ � Vol. 17, No. 1 � 2017 

 15 

Media	 coverage	 of	 the	 Employment	 Contracts	 Act	 reinforced	 prevailing	 patterns	 of	 free	
market	discourse.	Such	is	evident	in	the	following	extract	from	a	TV1	Frontline	special	of	5	
April	1991.	

Voiceover:	 The	 rules	 governing	 the	 old	 world	 of	 labour	 relations	 have	
remained	largely	unchanged	since	1890.	And	in	all	that	time	the	foundation	
stone	 has	 always	 been	 that	 a	 relationship	 between	 a	 worker	 and	 their	
employer	 is	 unequal.	 That	 any	 boss	 holds	 power	 over	 any	 workers.	 So,	
workers	need	the	protection	of	laws	and	unions.	The	Employment	Contracts	
Bill	turns	that	on	its	head.	

Voiceover:	 Pat	 Walsh	 is	 of	 Victoria	 University’s	 Industrial	 Relations	
Department…	

Interviewer:	 The	 prevailing	 view	 seems	 to	 be	 that	 when	 employer	 and	
employee	come	to	the	bargaining	table,	they	come	as	equals.	

Here	we	observe	that	the	unequal	relationship	between	employer	and	worker	is	a	thing	of	
the	 past.	 Since	 1890,	 workers	 have	 needed	 ‘the	 protection	 of	 laws	 and	 unions’,	 but	 this	
appears	to	be	no	longer	the	case.	The	new	bill	comes	across	as	a	radical	break	with	history,	
rather	than	a	planned	outcome.	The	interviewer	reinforced	this	impression	by	asserting	that	
employer-employee	equality	is	the	‘prevailing	view’	(the	agents	and	proponents	of	this	view	
are	 not	 identified).	 Consequently,	 any	 criticism	 of	 the	 bill	 on	 the	 grounds	 of	 workplace	
inequality	is	tainted	by	anachronism.	This	is	not	to	say	that	the	programme	disallowed	union	
points	of	view.	A	central	figure	in	the	Frontline	special	was	Ken	Douglas	from	the	Combined	
Trade	Unions.	His	opposition	 to	 individual	worker	contracts	was	set	against	 the	views	of	
Steve	Marshall	from	the	Employers	Federation.	However,	this	proved	a	momentary	occasion.	
Once	the	bill	was	passed,	open	media	debate	on	the	historical	context	of	industrial	relations	
matters	discontinued.	

The	preceding	historical	 snapshots	–	Labour’s	1984	election	 triumph,	 the	 ‘opening	of	 the	
books’,	the	Economic	Summit,	the	KZ7	America’s	Cup	campaign,	the	Royal	Commission	on	
Social	 Policy	 and	 the	 Employment	 Contracts	 Act	 –	 together	 signify	 a	 process	 whereby	
mediated	depictions	of	‘the	(market)	economy’	and	its	attendant	financial	culture	became	a	
naturalised	present.	Absent	or	marginalised	from	mainstream	political	discussion	was	the	
transnational	 corporate	 absorption	 of	 New	 Zealand’s	 economic	 sovereignty	 and	 media	
system.	 This	 assessment	 would	 not	 surprise	 critics	 of	 neoliberalism	 and	 corporate	
capitalism.	 However,	 as	 I	 will	 show,	 further	 ideological	 obfuscations	 occurred	 after	 the	
election	of	a	Labour-Alliance	Government	less	committed	to	the	neoliberal	policy	path.	

 	



Wayne Hope 

 16 

Reinventing and Forgetting the Past: From the Third Way to Presentism  
1999-2008 
During	 the	 early	 1990s,	 a	 referendum	 campaign	 in	 support	 of	 the	 mixed	 member	
proportional	 (MMP)	 electoral	 system	 drew	 attention	 to	 the	 non-accountable	 nature	 of	
neoliberal	policy-making	under	previous	Labour	and	National	governments,	and	held	out	
the	prospect	 that,	 in	 the	new	electoral	 environment,	multi-party	 rather	 than	 single-party	
government	would	increase	political	responsiveness	to	public	concerns.	Certainly,	from	the	
time	that	MMP	was	first	implemented	in	1996,	successive	National-led	governments	were	
less	 able	 to	 implement	 unmandated	 restructuring	 programmes,	 such	 as	 the	 full-scale	
privatisation	 of	 health,	 education	 and	 roads.	However,	 from	1996	 to	 1999,	MMP	did	 not	
broaden	debate	over	macroeconomic	policy.	After	the	inaugural	MMP	election	of	1996,	for	
example,	New	Zealand	First	moderated	its	initial	opposition	to	foreign	ownership	and	the	
Reserve	 Bank	 Act	 to	 become	 a	 responsible	 party	 of	 co-government	 with	 National.	
Furthermore,	Labour	moderated	its	opposition	to	the	1991	Employment	Contracts	Act	just	
as	the	Alliance,	a	left-social	democratic	grouping,	toned	down	criticisms	of	the	Reserve	Bank	
Act	and	weakened	the	progressivity	of	its	original	income	tax	policies.	

Meanwhile,	 ideological	 obfuscation	 of	 the	 epochal	 changes	 in	 New	 Zealand’s	 political	
economy	 was	 given	 retrospective	 force	 by	 a	 TVNZ	 documentary	 series	 Revolution:	 New	
Zealand	 from	 Fortress	 to	 Free	Market	 (Russell	 1996).	 The	 opening	 voiceover	 in	 the	 first	
episode	contained	the	following	pronouncement:	

Around	the	world,	gurus	of	market-driven	economic	theory	watched	in	envy	
as	 a	 tiny	 nation	 in	 the	 South	 Pacific	 did	 an	 about-turn	 and	 marched	 in	 a	
different	direction.	It’s	the	story	of	a	revolution:	and	it	was	our	revolution.	

The	dual	assumption	here	is	that	free	market	policies	grew	out	of	popular	revolt	and	that	
New	Zealanders	experienced	this	process	together.	The	other,	unstated	view	was	that	this	
was	 an	 elite,	 top-down	 revolution	 which	 generated	 major	 social	 division.	 Of	 those	
interviewed	during	 the	 series,	most	were	architects	or	advocates	of	 the	neoliberal	policy	
agenda	 from	 the	 corporate	 sector,	 Treasury,	 the	 Reserve	 Bank	 and	 the	 Fourth	 Labour	
Government	itself.	Non-neoliberal	voices	were	occasionally	heard	from	David	Lange,	Bryan	
Gould,	Ken	Douglas	and	Margaret	Wilson.	However,	those	commentators	who	might	have	
contributed	to	an	oppositional	narrative	–	Brian	Easton,	Simon	Collins,	Jane	Kelsey,	Bruce	
Jesson,	Susan	St	John,	Sandra	Coney	and	Geoff	Bertram	were	conspicuous	by	their	absence.	

The	very	title	of	the	documentary	asserted	that	New	Zealand	was,	in	fact,	a	‘fortress’	before	
1984.	This	reinvention	of	the	economic	past	complemented	the	oft	repeated	claim	that	the	
national	 economy	 had	 been	 a	 stagnant,	 highly	 regulated	 ‘Polish	 shipyard’.	 According	 to	
Shaun	Goldfinch	and	Daniel	Malpass,	the	phrase	was	initially	used	by	Labour	MP,	Jim	Sutton,	
in	1986	at	a	Labour	caucus	meeting	and,	on	occasion	by	Prime	Minister	David	Lange	between	
1984	and	1989.	Subsequently,	he	and	Associate	Finance	Minister	Richard	Prebble	used	the	



              MEDIANZ � Vol. 17, No. 1 � 2017 

 17 

term	repeatedly	as	did	New	Zealand	businessmen	and	neoliberal	 activists	 including	Alan	
Gibbs,	Ron	Trotter,	Roger	Kerr	and	Labour	Prime	Minister	Helen	Clark	 (from	1999).	The	
implication	 of	 this	 phrase	 and	 of	 TVNZ’s	Revolution	 documentary	was	 that	New	 Zealand	
resembled	a	Soviet	command	economy	rather	than	a	developed	Western	economy.	Goldfinch	
and	Malpass	point	out,	with	supporting	evidence,	that	the	New	Zealand	capitalist	economy	
was	not	over-regulated	by	the	standards	of	the	time	and	that	its	supposed	decline	and	near	
collapse	has	been	considerably	overstated.	In	short,	the	Polish	shipyard	encapsulation	was	a	
pernicious	myth	designed	to	legitimise	the	unfolding	neoliberal	agenda.	Retrospectively,	the	
myth	served	to	‘narrow	the	policy	agenda	–	to	stop	certain	policy	directions,	instruments	and	
solidarities	being	discussed	or	considered.	Consequently,	any	attempt	to	reverse	policy	or	
re-regulate	 is	 tainted	 by	 reference	 to	 the	 failed	 and	 bizarre	 policies	 of	 the	 ‘shipyard’	
(Goldfinch	and	Malpass	2007,	136).	

This	was	the	ideological	context	of	the	November	1999	election.	National	was	removed	from	
office	and	the	centre-left	parties	(Labour,	Alliance	and	the	Greens)	together	held	a	popular	
and	parliamentary	majority.	With	40.7	percent	of	total	seats,	Labour	became	the	dominant	
partner	in	a	governing	coalition	with	the	Alliance	(8.8	percent).	Parliamentary	support	was	
provided	by	the	Greens	(5.8	percent	of	total	seats).	After	the	assignment	of	ministerial	posts,	
some	observers	suggested	that	‘New	Zealand	had	entered	a	new	era’	(Levine	and	Roberts	
2001,	219).	Subsequently,	Prime	Minister	Helen	Clark	wrote	of	a	‘fresh	start’	for	New	Zealand	
and	referred	to	her	administration	as	a	‘Third	Way	government’	(Clark	2000a,	A15).	Such	
rhetoric	 constructed	 the	 notion	 that	 governments	 could	 steer	 between	 the	 extremes	 of	
market	 liberalism	 and	 state	 interventionism.	 The	 Labour-Alliance	 Government	 certainly	
departed	from	neoliberal	extremism.	It	raised	the	minimum	wage	and	the	top	income	tax	
rate	 (from	 33	 to	 38	 percent).	 The	 privatisation	 of	 state	 assets	 was	 halted	 and	 Air	 New	
Zealand	nationalised.	A	new	government-owned	bank	was	introduced	under	the	governance	
of	New	Zealand	Post.	However,	the	new	Employment	Relations	Act	restored	the	principle	of	
collective	 bargaining	 without	 reintroducing	 national	 awards	 or	 compulsory	 arbitration.	
Individual	employment	contracts	remained	central	to	the	industrial	relations	system	(Kelsey	
2002).	Yet,	during	May	2000,	daily	newspapers	and	the	business	press	suggested	that	the	
Labour-Alliance	 government	 had	 undermined	 business	 confidence.	 This	 perception	 was	
endorsed	by	the	Chamber	of	Commerce,	the	Employers	Federation	and	various	professional	
organisations.	According	to	one	commentator,	New	Zealand	business	leaders	threatened	the	
government	with	an	 investment	strike	 if	 it	continued	to	ride	roughshod	over	commercial	
interests	(Trotter	2000).	Consequently,	ministerial	speeches	to	private	business	audiences	
stressed	that	basic	neoliberal	precepts	would	remain	intact.	Thus,	Helen	Clark	reminded	a	
Business	 Leaders’	 forum	 and	 the	 Reserve	 Bank	 and	 Fiscal	 Responsibility	 Acts	 remained	
unchanged	and	that	government	spending	was	decreasing	as	a	percentage	of	GDP.	She	also	
declared	a	commitment	to	the	principle	of	‘open	world	trade’	(Clark	2005).	The	nature	of	this	
commitment	was	outlined	in	a	subsequent	speech	to	the	Auckland	Chamber	of	Commerce	



Wayne Hope 

 18 

and	 the	 ASEAN-New	 Zealand	 Combined	 Business	 Council.	 The	 Prime	 Minister	 openly	
supported	 the	 rules	 and	 processes	 of	 the	 World	 Trade	 Organisation	 in	 opposition	 to	
gathering	international	protests	(Clark	2000c).		

Amidst	this	course	of	events,	the	very	notion	of	a	Third	Way	policy	course	was	problematic.	
The	 public	 plausibility	 and	 appositeness	 of	 the	 term	 depended	 upon	 newly	 coined	
vocabularies	imbued	with	the	sense	of	continual	innovation.	To	this	end,	terms	such	as	‘new	
social	democracy’,	‘partnership’,	‘innovation’	and	‘the	knowledge	economy’	became	common	
parlance	among	journalists,	commentators	and	politicians.5		

From	 2008,	 with	 the	 election	 of	 a	 National	 government	 under	 John	 Key,	 ideological	
constructions	of	the	economic	past	and	the	likely	economic	future	were	no	longer	central	to	
the	mediated	public	domain.	National	had	marketed	itself	as	a	moderate	centre-right	party	
that	would	retain	some	of	Labour’s	policies	such	as	interest	-free	loans	on	student	debt	and	
state	ownership	of	Kiwibank.	In	fact,	National	was	committed	to	monetarist	policies,	partial	
privatisation	 of	 the	 electricity	 sector	 and	 tax	 cuts	 for	 upper	 and	 upper	 middle-income	
earners	(Roper	2011).	Capital	gains	taxes	were	eschewed	yet	taxpayer	subsidies	were	made	
available	 to	 South	 Canterbury	 Finance	 and	 aluminium	 mining	 conglomerate	 Rio	 Tinto.	
Mediaworks,	owner	of	TV3	and	50	percent	of	New	Zealand’s	commercial	radio	stations,	were	
offered	a	low-interest	loan.	And,	the	government	legislated	for	a	partnership	with	Sky	City	
Casino	to	build	a	business	convention	centre	in	central	Auckland.	

Together,	these	measures	indicate	a	simple	wealth	defence	strategy,	yet	this	was	obscured	
by	John	Key’s	mediated	persona.	He	exuded	a	down-to-earth	a-temporal	presentism	devoid	
of	 class	 bias,	 ideology	 and	 political	 convictions.	 Such	 is	 revealed,	 inadvertently	 in	 John	
Roughan’s	John	Key:	Portrait	of	a	Prime	Minister:	

Key	is	not	a	reflective	man,	given	to	dwelling	on	his	own	past	or	that	of	the	
country	he	governs.	He	 is	attuned	 to	 the	present,	 trusting	 the	 instincts	 that	
served	him	richly	in	foreign	exchange	markets	and	safely	so	far	in	government.	
He	 has	 a	 currency	 dealer’s	 sure	 sense	 of	 the	 mood	 and	 movement	 of	 the	
market	at	the	moment	although	he	is	less	sure	in	his	long	view	(Roughan	2014,	
15).	

This	 is	 a	 salutary	 rather	 than	 critical	 judgment.	 Roughan	 implies	 that	 the	 short-termist	
culture	of	financial	trading	is	commensurate	with	the	requirements	of	political	leadership	
and	that	John	Key’s	attributes	demonstrate	this.	His	‘sure	sense	of	mood	and	movement	of	
the	market	at	the	moment’	uncritically	assumes	an	a-temporal	convergence	of	financial	and	
political	acumen.	The	past	and	the	‘long	view’	are	deemed	less	important,	both	by	John	Key	
and	his	biographer.	



              MEDIANZ � Vol. 17, No. 1 � 2017 

 19 

The	 financially-driven	 corporate	 culture	 that	 had	 emerged	 from	 the	 mid-1980s	 was	
normalised	 by	 John	 Key’s	 career	 transition	 and	 political	 ascension.	 In	 this	 regard,	
Christopher	Jones	notes	that	our	concern	‘should	not	so	much	be	with	John	Key	the	person	
but	with	the	significance	of	Key	as	a	placeholder	for	understanding	contemporary	politics	in	
its	financialised	form’	(Jones	2016,	91).	

Such	 a	 politics	 is	 seen	 to	 delimit	 specific	 discussions	 about	 truth	 and	 the	 unpredictable	
consequences	 this	 might	 bring.	 On	 matters	 of	 science,	 Jones’	 recounts	 Stephen	 Sackur’s	
interview	of	John	Key	on	9	May	2011	for	the	BBC	programme	Hardtalk.	When	Sackur	cited	
environmental	scientist	Mike	Joy	to	challenge	advertising	campaigns	about	New	Zealand’s	
supposed	clean	green	image,	Key	retorted	 ‘Well	 that	might	be	Mike	Joy’s	view	but	I	don’t	
share	that	view’	(Jones	2016,	94).	Here,	scientifically-supported	argument	is	purported	to	be	
merely	 one	 of	 several	 opinions	 on	 the	 subject.	 In	 January	 2015,	 acclaimed	New	 Zealand	
writer	Eleanor	Catton,	at	an	international	literary	festival,	stated	that	New	Zealand,	alongside	
Australia	and	Canada,	was	dominated	by	‘neo-liberal,	very	money-hungry	politicians	who	do	
not	care	about	culture	but	about	short-term	gains’.	Key’s	response	positioned	Catton	as	a	
respected	fiction	writer	with	‘no	particular	great	insight	into	politics’	(Jones	2016,	95).	On	
these	occasions,	Key	not	only	conflates	arguments	about	the	truth	of	a	situation	with	mere	
opinion,	 he	 avoids	 temporal	 context	 entirely.	 Sackur,	 Joy	 and	 Catton	 propose	 arguments	
whose	evidential	accuracy	depend	upon	a	before/after	distinction	which	Key	ignores.	The	
decline	or	otherwise	of	New	Zealand’s	environmental	health	and	political	culture	over	time	
are	not	matters	of	consideration.	

Key’s	presentist	persona,	underpinned	by	the	conflation	of	financial	and	political	acumen,	
pervaded	the	media	domain.	Upon	his	resignation	in	December	2016,	New	Zealand	Herald	
journalist	Fran	O’Sullivan	refers	to	‘the	permanent	campaign	which	Key	mounted	–	at	what	
sometimes	 must	 have	 been	 an	 enormous	 personal	 cost	 –	 fronting	 events	 and	 meetings	
around	 the	 country	 as	 well	 as	 fulfilling	 his	 Beehive	 duties’	 (O’Sullivan	 2016,	 C2).	 This	
campaign	 was	 a	 seamless	 combination:	 targeted	 polling,	 focus	 group	 tracking,	
communications	 management,	 deferential	 media	 coverage	 and	 televisual	 presence.	 He	
performed	as	an	everyman	for	every	occasion	and	location:	the	beach,	the	barbecue,	All	Black	
rugby	 games,	 gay	 and	 lesbian	pride	 events,	 and	meetings	with	President	Obama	and	 the	
British	royal	family.	For	Devadas	and	Nicholls,	Key	was	a	ubiquitous	brand	and	a	cipher	of	
mobility.	 He	 appeared	 to	 be	 ‘simultaneously	 an	 everyday	 bloke	 and	 an	 elite	 financier;	
simultaneously	of	the	working	class	and	simultaneously	Prime	Minister	of	New	Zealand	and	
not	 so’	 (Devadas	 and	Nicholls	 2012,	 21).	 	 Branding	 and	mobility,	 in	 contradistinction	 to	
political	 and	 social	 identification,	 also	 attests	 to	 an	 ideology	 of	 presentism	 in	which	 the	
political-economic	past	is	forgotten	rather	than	re-invented.	

 



Wayne Hope 

 20 

The Financialisation of Transnational Media Ownership and the Erasure of 
Temporality 
Thus	far	I	have	argued	that	the	transnational	absorption	of	the	New	Zealand	media	system	
and	 the	 associated	 reconfiguration	 of	 New	 Zealand’s	 political	 economy	 was	 obscured,	
initially,	 by	 the	 emergence	 and	 naturalisation	 of	 free	 market	 economic	 discourse	 and,	
subsequently	by	the	reinvention	of	New	Zealand’s	past	economic	situation	as	a	fortress	or	
Polish	shipyard.	From	1999,	under	Helen	Clark’s	Labour-Alliance	Government,	Third	Way	
rhetoric	 obscured	 the	 absence	 of	 an	 anti-neoliberal	 policy	 outlook.	 From	 2008,	 under	 a	
newly-elected	National	Government,	finance	culture	and	political	culture	converged	with	the	
mediated	presentism	of	John	Key.	I	will	now	explain	how	the	financially-driven	restructuring	
of	New	 Zealand	 capitalism	 and	 the	 naturalisation	 of	 finance	 culture	 pervaded	 the	media	
system	 itself.	 From	 2010,	 financial	 institutions	were	major	 shareholders	 of	major	media	
corporations.	Consequently,	news	 rooms	contracted,	news	 content	 thinned	out	 and	 long-
form	 current	 affairs	 disappeared	 from	 prime-time	 television.	 These	 developments	
entrenched	and	reproduced	mass	mediations	of	a	temporal	presentism.		

Internationally,	 from	 the	 early	2000s,	 listed	 and	unlisted	 financial	 institutions	 compelled	
major	media	corporates	to	eschew	the	conglomeration	and	diversification	of	assets	in	favour	
of	 rationalising	 holdings	 around	 strong	 market	 positions	 in	 certain	 sectors.	 Non-core	
holdings	were	divested	and	sold	while	media	holdings	with	strong	market	positions	were	
treated	as	 revenue	 streams	and	acquisition	 targets.	This	was	especially	 true	 for	 financial	
equity	 firms	who	acquired	or	bought	 into	publicly-traded	media	companies	via	 leveraged	
buyouts.	 This	 strategy	 involves	 the	 use	 of	 debt	 financing	 to	 take	 over	 and	 restructure	
undervalued	companies.	Private	equity	operators	then	exit	their	investments	by	selling	the	
restructured	 assets	 at	 high	 profit	 margins.	 The	 original	 debt	 financing	 obtained	 from	
investment	banks,	hedge	funds	or	other	institutional	investors	is	collateralised	against	the	
targeted	 assets.	 Since	 about	 2004,	 such	 deals	 have	 affected	 commercial	 broadcasting	 in	
different	national	settings.	In	the	United	States,	private	equity	activity	has	been	evident	in	
the	 film	 industry,	 theatre	 chains,	 music	 publishing,	 video	 games,	 digital	 media,	
telecommunications	along	with	the	cable	and	satellite	industries	(Crain	2009,	Rosenberg	and	
Mollgaard	2010,	Hope	and	Myllylahti	2013).	

During	 2007,	 financialisation	 began	 to	 affect	 the	 New	 Zealand	 holdings	 of	 four	 media	
corporates	–	Fairfax,	News	Corporation/Sky	TV,	APN	News	and	Media,	and	Mediaworks.	APN	
became	the	target	of	a	failed	offer	from	a	consortium	of	the	parent	company	Independent	
News	Media	alongside	private	equity	investors	Providence	Equity	Partners	and	the	Carlyle	
Group.	 And,	 Ironbridge	 Capital	 purchased	 Mediaworks	 assets	 including	 those	 held	 by	
Canadian	media	corporate	CanWest.	Ironbridge	had	recently	acquired	the	aged	care	chain	
Qualcare	Holdings,	and	Enviro	Waste	Services	(Rosenberg	2008;	Mollgaard	and	Rosenberg	
2010).	 In	May	2007,	Australia`s	 James	Packer	split	his	major	 investment	vehicle	PBL	into	
internet/gaming	 and	 media	 holdings	 groups.	 Within	 PBL	 media,	 75	 percent	 of	 ACP	



              MEDIANZ � Vol. 17, No. 1 � 2017 

 21 

magazines	was	sold	to	private	equity	fund	CVC	Asia	Pacific.	Fifty-five	titles	were	involved	
including	 Metro,	 North	 and	 South,	 Woman’s	 Day	 and	 the	 Australian	 Woman’s	 Weekly	
(Rosenberg	 2008).	 Subsequently,	 financial	 institutions	 further	 increased	 their	 share	 of	
media	ownership	in	New	Zealand,	a	process	delineated	by	annual	media	ownership	reports	
from	AUT`s	Journalism,	Media	and	Democracy	(JMAD)	research	centre.	From	2010	to	2012	
inclusive,	 the	 proportion	 of	major	APN	 shareholdings	 held	 by	 financial	 institutions	 grew	
from	 22.6	 to	 55.6	 percent.	 Over	 the	 same	 period,	 proportionate	 financial	 shareholdings	
within	Fairfax	declined	 from	a	high	of	70	percent	 to	56.5	percent.	 In	2012,	TradeMe	was	
divested	to	multiple	financial	institutions.	In	2013,	Rupert	Murdoch`s	News	Corp	sold	its	44	
percent	stake	in	Sky	Television	and	financial	institutions	gained	control.	From	2014	to	2016,	
the	 largest	 transnational	 media	 corporates	 in	 New	 Zealand	 all	 become	 dominated	 by	
financial	 entities.	 This	 became	 evident	 when	 News	 Corp	 sold	 all	 of	 its	 shares	 in	 NZME	
(formerly	the	New	Zealand	arm	of	APN	News	and	Media).	As	of	November	2016,	85.6	percent	
of	its	shares	were	owned	by	a	range	of	financial	institutions	–	banks,	investment	banks	and	
funds	management	companies	(Myllylahti	2011,	2012,	2013,	2014,	2015,	2016).	

The	financialisation	of	share	ownership,	combined	with	the	shift	toward	digital	formats	and	
content,	compelled	NZME,	Fairfax	and	Mediaworks	to	integrate	newsrooms	into	news	hubs.	
A	vivid	snapshot	of	this	transition	and	its	consequences	is	contained	in	JMAD`s	2015	media	
ownership	report.	In	September	of	that	year,	NZME	announced	the	establishment	of	a	news	
hub	employing	250	journalists;	in	October,	they	confirmed	that	15	journalists	would	be	made	
redundant.	 Similarly,	 in	 May	 2015,	 Fairfax	 announced	 that	 it	 was	 reorganising	 its	 New	
Zealand	 newsrooms	 to	 focus	 on	 digital	 news	 delivery.	 In	 June,	 their	 executive	 editor	
confirmed	the	disestablishment	of	159	roles	and	the	creation	of	174	new	editorial	positions	
(they	would	offer	different	rates	and	conditions).	In	October	2015,	Mediaworks	(owner	of	
TV3	 and	 half	 of	 New	 Zealand`s	 commercial	 radio	 stations)	 also	 announced	 that	 its	
newsrooms	 would	 be	 reorganised	 into	 a	 news	 hub	 (Myllylahti	 2015).	 This	 latter	
development	deserves	closer	scrutiny.	The	financialisation	and	restructuring	of	Mediaworks	
reshaped	 the	 news-world	 of	 prime-time	 television,	 which	 further	 advanced	 the	 general	
pervasiveness	of	atemporal	presentism.	

In	this	regard,	the	pivotal	and	signifying	event	was	the	demise	of	TV3’s	prime-time	current	
affairs	 show	 Campbell	 Live	 in	 May	 2015.	 The	 show	 began	 in	 March	 2005	 with	 Carol	
Hirschfield	 as	 producer	 and	 John	 Campbell	 as	 presenter,	 correspondent	 and	 reporter.	
Interviews	with	politicians	and	public	figures	plus	issue-driven	stories	mingled	with	lighter	
infotainment	pieces.	The	then-owner	of	TV3	CanWest	exemplified	the	North	American	model	
of	commercial	television.	Each	successful	network	required	a	high-profile	news	presenter	to	
maintain	 and	 increase	 prime-time	 ratings.	Within	 a	 commercially	 competitive	 television	
environment,	characterised	by	the	tabloidisation	of	news	and	current	affairs,	Campbell	Live	
developed	 a	 distinctive	 national	 presence.	 A	 contemporary	 awareness	 of	 public	 issues	



Wayne Hope 

 22 

informed	stories	about	security	service	surveillance,	environmental	pollution,	public	health,	
declining	 real	 wages,	 migrant	 exploitation	 and	 overcrowded	 housing.	 The	 show’s	 future	
became	uncertain	from	2007,	when	CanWest	sold	its	70	percent	stake	in	Mediaworks	to	HT	
Media,	a	subsidiary	of	the	Australian	private	equity	firm	Ironbridge	Capital.	After	the	2008	
financial	collapse	and	global	recession,	falling	advertising	revenues	worsened	Mediawork`s	
financial	position;	in	the	year	to	2009	it	posted	a	$314	million	loss	(Mollgaard	and	Rosenberg	
2010).	 Ironbridge	 swapped	 its	 own	 financial	 debt	 for	 equity	 injections	 from	 Goldman	
SachsMediaworks	debt	restructuring	involved	two	new	major	debt-holders	–	TPG	Cap,	the	
Royal	Bank	of	Scotland	(RBS)	and	the	Bank	of	New	Zealand	(BNZ).	By	mid-2012,	 ital	and	
Oaktree	Capital	Management.	Eventually,	the	latter	group	raised	its	ownership	stake	to	43	
percent	in	2014	and	100	percent	in	May	2015.	As	this	was	occurring,	short-termist	financial	
imperatives	required	a	new	business	model	 for	TV3.	Mediaworks	managers,	 led	by	Mark	
Weldon	 and	 Julie	 Christie,	 introduced	 multi-platform	 broadcasting,	 low-cost	 reality	
television	shows	and	infotainment	programmes	with	a	skeletal	staffing	structure.	Campbell	
Live`s	accomplishments	were	tainted	as	a	dated	and	tiresome	form	of	current	affairs.	A	New	
Zealand	 Herald	 article	 on	 23	May	 2015	 reported	 that	 ‘Mediaworks	management	 viewed	
Campbell	 Live’s	 crusading	 journalism	 as	 a	 liability	 that	 stretched	 viewer	 patience’.	 They	
described	 ongoing	 coverage	 of	 the	 November	 2010	 Pike	 River	 coalmine	 explosion	 and	
resulting	controversies	as	a	source	of	viewer	‘fatigue’	and	criticised	the	emphasis	given	to	
‘the	aftermath	of	the	Christchurch	earthquake’,	 ‘GCSB	spying’	and	 ‘child	poverty’	(Nippert	
and	Thompson	2015;	Hope	2015).	From	my	perspective,	 such	attitudes,	 arising	 from	 the	
financialisation	of	media	ownership	generally	and	Mediaworks,	reflect	an	in-built	aversion	
to	public	reason	and	the	temporal	awareness	of	unfolding	social	issues.	

These	assessments	do	not	mean	that	criticism	of	the	media	system,	or	some	aspects	of	 it,	
were	unexpressable.	Indeed,	such	opportunities	increased	with	the	formation	of	a	political	
blogosphere.	After	the	early	2000s	political	party	websites,	David	Farrar’s	National-aligned	
Kiwiblog	 and	 Russell	 Brown’s	 liberal-centrist	 Public	 Address	 were	 complemented	 by	
personal	 and	 activist	 blogposts	 from	 Māori,	 green	 and	 feminist	 perspectives.	 Thus,	 the	
causes	 traditionally	 advanced,	 say,	 by	 the	Campaign	Against	 Foreign	Control	 of	Aotearoa	
(CAFCA)	 overlapped	with	 those	 of	Action	 Station,	 an	 online	multi-issue	 activist	 network	
established	 in	 2012.	 And,	 NZ	 Scoop	 became	 an	 extensively-linked	 online	 news	 outlet.	
Meanwhile	 The	 Standard,	 a	 Labour-aligned	 political	 blogsite,	 emerged	 alongside	 Martyn	
Bradbury’s	The	Daily	Blog,	an	updating	set	of	activist	web	page	commentaries	from	a	range	
of	 contributors.	 Cameron	 Slater’s	 Whaleoil	 provided	 aggressive	 neoliberal	 and	 social	
conservative	interventions	with	considerable	repercussions	for	New	Zealand’s	mainstream	
media	 sphere	 and	 political	 culture	 (Hager	 2014).	 The	 general	 significance	 of	 these	
developments	is	debatable.	Amidst	the	intense	ideological	invective,	new	opportunities	for	
critical	 commentary	 and	 journalism	 emerged.	However,	 Gavin	 Ellis	 and	 Peter	 Thompson	
soberly	remark	that	‘although	digital	media	also	provide	spaces	for	citizen	journalism	and	



              MEDIANZ � Vol. 17, No. 1 � 2017 

 23 

informed	 blogging	 these	 complement	 rather	 than	 replace	 mainstream	 news	 production’	
(Ellis	and	Thompson	2016,	37).	Outside	of	specialist	academic	publications	and	the	publicity	
accorded	successive	JMAD	reports,	online	discussion	of	media	ownership	was	tangential	to	
other	issues.	Of	course,	this	judgement	deliberately	predates	the	ensuing	controversies	over	
the	proposed	mergers	of	Fairfax-NZME	and	Sky-Vodafone.	It	is	instructive	here	to	consider	
the	 ideological	 limits	of	 the	 ‘Save	Campbell	 Live’	 campaign	 instigated	by	 the	Coalition	 for	
Better	Broadcasting,	Action	Station	and	NZ	Scoop	in	2015.	This	unfolding	initiative	included	
an	 online	 petition	 and	 video,	 publicity	 drives	 through	 Twitter	 and	 Facebook,	 significant	
mainstream	media	 coverage	 and	 public	 rallies	 nationwide.	 Yet,	 the	 very	 notion	 that	 one	
should	‘save’	Campbell	Live	positioned	the	campaign	as	presentist	and	nostalgic	rather	than	
historically-informed.	 	The	issue	was	framed	as	omni-present	commercial	realities	versus	
beleaguered	 public	 broadcasting	 and/or	 as	 external	 media/political	 agendas	 versus	 the	
programme	 itself.	 Absent	 from	 view	 was	 the	 realisation	 that	 the	 financialisation	 of	
transnational	 media	 ownership	 in	 New	 Zealand	 was	 threatening	 Campbell	 Live	 as	 an	
expression	of	public	knowledge.	Various	criticisms	of	Mediaworks’	management	and	their	
tabloid,	reality-entertainment	business	model	did	not	extend	to	the	 logical	 imperatives	of	
private	equity	ownership	and	its	ramifications	for	news	journalism	generally	(Brown	2015,	
Edwards	2015,	Nippert	and	Taylor	2015,	Campbell	2015).	

 
Conclusion 
There	is	a	double	relation	between	the	epochal	reconfiguration	of	the	New	Zealand	political	
economy	 and	 the	 transnational	 corporate	 absorption	 of	 the	 national	 media	 system.	 The	
former	brought	with	it	an	evolving	pattern	of	free	market	discourse	and	a	finance	culture	
which	obscured	from	view	the	fact	that	the	nationally-mediated	public	sphere	was	eroding	
and	disappearing.	This	also	meant	that	New	Zealanders	had	less	media	resources	with	which	
to	 understand	 their	 society	 as	 a	whole	 and	 in	 historical	 context.	 After	 the	 arrival	 of	 free	
market	 discourse,	 the	 ideological	 reinventions	 of	 the	 economic	 past	 that	 occurred	 in	 the	
1990s	 were	 overtaken	 by	 the	 convergence	 of	 finance,	 political	 and	 media	 culture	 as	
encapsulated	 by	 the	 ubiquity	 of	 John	 Key	 and	 the	 disappearance	 of	 prime-time	 current	
affairs	on	television.	In	these	circumstances,	public	debate	about	the	changing	patterns	of	
media	 ownership	 concentration	 can	only	be	 sporadic	 because	 the	 very	historicity	 of	 this	
development	has	no	public	profile.	

	

Notes 
1. Contemporaneous	dissenting	critiques	can	be	found	in:	Simon	Collins’	Rogernomics:	Is	There	a	

Better	Way?	(Auckland,	Pitman,	1987);	Bruce	Jesson’s	Behind	the	Mirror	Glass	(Auckland,	
Penguin,	1987)	and	Fragments	of	Labour	(Auckland,	Penguin,	1987).	See	also:	Jane	Kelsey,	
Rolling	Back	the	State	(Auckland,	Bridget	Williams	Books,	1993),	The	New	Zealand	Experiment:	
A	World	Model	for	Structural	Adjustment	(Auckland,	Auckland	University	Press,	1995).	



Wayne Hope 

 24 

2. During	the	early	1980s,	these	pejorative	terms	pervaded	media	coverage	of	economic	issues.	
They	were	positioned,	unfavourably,	alongside	an	emergent	nomenclature	of	‘free	markets’	and	
‘market	forces’.	Once	Labour	gained	office,	the	appositeness	of	the	new	nomenclature	was	
assumed,	just	as	older	representations	of	‘the	economy’	became	relics	of	a	discredited	past	
(Hope	1991).	

3. The	entire	process	was	reinforced	by	the	authority	accorded	to	Treasury’s	Economic	
Management,	a	publication	which	foreshadowed	Labour’s	neoliberal	policy	agenda	from	1984	
to	1987	(Easton	1987).	

4. Union	perspectives	on	the	economy	were	briefly	publicised,	only	to	be	rendered	anachronistic	
by	the	reformulation	of	economic	discourse.	Here,	the	viewpoints	of	Rob	Campbell	and	Alf	Kirk	
were	explicated	in	the	New	Zealand	Herald	(6	September	1984,	6).		Such	articles	were	
noticeably	absent	thereafter.	

5. These	vocabularies	pervaded	discussion	papers	from	the	Ministry	of	Science	and	Technology	
(MoRST).	An	overview	document	entitled	The	Role	of	Technology	in	Transforming	the	New	
Zealand	Economy	(October	2000)	was	followed	by	five	technology	discussion	papers	all	written	
in	May	2001.	This	was	the	ideological	background	for	Catching	the	Knowledge	Wave	
Conference	(1-3	August	2001).	
	

 
References 
Bell,	Alan.	1995.	‘An	Endangered	Species:	Local	Programming	in	the	New	Zealand	
Television	Market’.	Media,	Culture	&	Society	17	(2):	181-200.	

Campbell,	Gordon.	2015.	‘On	the	Demise	of	Campbell	Live’.	NZ	Scoop,	April	10.	Accessed	4	
September	2017.	Available	from	http://werewolf.co.nz/2015/04/gordon-campbell-on-
the-demise-of-campbell-live/	

Chatterjee,	Srikanta.	1998.	‘Sharing	the	National	Cake	in	Post-Reform	New	Zealand:	Income	
Inequality	Trends	in	Terms	of	Income	Sources’.	Paper	delivered	to	the	New	Zealand	
Association	of	Economists,	Wellington,	September.	

Clark,	Helen.	2000a.	‘Labour	has	Delivered	and	Will	Continue	to	Do	So’.	New	Zealand	
Herald.	September	20,	A15.	

Clark,	Helen.	2000b.	‘Speech	to	the	Government-to-Business	Forum’,	October	24.	

Clark,	Helen.	2000c.	‘Speech	to	the	Auckland	Chamber	of	Commerce	ASEAN-Combined	
Business	Council’,	November	23.	

Crain,	Matthew.	2009.	‘The	Rise	of	Private	Equity	Media	Ownership	in	the	United	States:	A	
Public	Interest	Perspective’.	International	Journal	of	Communication	3:	208-239.	

Devadas,	Vijay	and	Brett	Nicholls.	2012.	‘The	Meaning	of	John	Key’.	New	Zealand	Journal	of	
Media	Studies	13	(2)	18-31.	

Easton,	Brian.	1987.	‘Labour’s	Economic	Strategy’.	In	The	Fourth	Labour	Government,	eds.	
Jonathon	Boston	and	Martin	Holland,	134-150.	Auckland:	Oxford	University	Press.	



              MEDIANZ � Vol. 17, No. 1 � 2017 

 25 

Edwards,	Brian.	2015.	‘The	Campbell	Live	Debate:	A	Considered	View’,	National	Business	
Review,	10	April.	Accessed	4	September	2017.	Available	from	
https://www.nbr.co.nz/opinion/campbell-live-debate-considered-view	

Ellis,	Gavin.	And	Thompson,	Peter.	2016.	‘Restoring	Civic	Values	to	the	News	Media	
Ecology’.	Policy	Quarterly	12	(2):	37-40.	

Goldfinch,	Shaun.	and	Daniel	Malpass.	2007.	‘The	Polish	Shipyard:	Myth,	Economic	History	
and	Economic	Policy	Reform	in	New	Zealand’.	Australasian	Journal	of	Politics	and	History	53	
(1):	118-137.	

Hager,	Nicky.	2014.	Dirty	Politics.	New	Zealand:	Craig	Potton.	

Hope,	Wayne.	1991.	‘Media	Representations	of	the	New	Zealand	Economy’.	PhD	diss.,	
University	of	Auckland,	New	Zealand.	

Hope,	Wayne.	2015.	‘Impoverishing	the	Mediated	Public	Sphere	in	Aotearoa-New	Zealand’,	
PERC	Papers	Series,	Paper	No.	10.	Goldsmiths	College,	University	of	London.	

Hope,	Wayne.	2016.	Time,	Communication	and	Global	Capitalism.	London:	Palgrave.	

Hope,	Wayne.	and	Merja	Myllylahti.	2011.	‘Global	Capital	and	Media-Communication	
Ownership	in	New	Zealand’.	Pacific	Journalism	Review	17	(2):	188-209.	

Hope,	Wayne	and	Merja	Myllylahti.	2013.	‘Financialisation	of	Media	Ownership	in	New	
Zealand’.	New	Zealand	Sociology	28	(3):	192-207.	

Jesson,	Bruce.	1987.	Behind	the	Mirror	Glass.	Auckland:	Penguin.	

Jones,	Campbell.	2016.	‘John	Key:	The	Bio-Financial	Entrepreneur’.	Kōtuitui:	New	Zealand	
Journal	of	Social	Sciences	11	(2):	89-103.	

Kelsey,	Jane.	2002.	At	the	Crossroads.	Wellington:	Bridget	Williams.	

Levine,	Stephen	and	Nigel	Roberts.	2001.	‘The	1999	Election	Results’.	In	New	Zealand	
Government	and	Politics,	ed.	Raymond	Miller,	213-224.	Auckland:	Oxford	University	Press.	

McGregor,	Judy.	1992.	‘Who	Owns	the	Press	in	New	Zealand?’	In	Whose	News?,	eds.	Margie	
Comrie	and	Judy	McGregor,	26-38.	Palmerston	North:	Dunmore	Press.	

Mollgaard,	Matt	and	Bill	Rosenberg.	2010.	‘Who	Owns	Radio	in	New	Zealand?’.	
Communication	Journal	of	New	Zealand	11	(1):	85-107.	

Murray,	Georgina	and	Charles	Crothers.	1989.	‘Corporate	Decision-Making:	Some	New	
Zealand	Survey	Evidence’.	Critical	Sociology	16	(2-3):	75-89.	

Myllylahti,	Merja.	2011.	New	Zealand	Media	Ownership	Report.	Journalism,	Media	and	
Democracy	(JMAD),	School	of	Communication	Studies.	Auckland	University	of	Technology,	
New	Zealand.	



Wayne Hope 

 26 

Myllylahti,	Merja.	2012.	New	Zealand	Media	Ownership	Report.	Journalism,	Media	and	
Democracy	(JMAD).	Auckland	University	of	Technology,	New	Zealand.	

Myllylahti,	Merja.	2013.	New	Zealand	Media	Ownership	Report.	Journalism,	Media	and	
Democracy	(JMAD).	Auckland	University	of	Technology,	New	Zealand.	

Myllylahti,	Merja.	2014.	New	Zealand	Media	Ownership	Report.	Journalism,	Media	and	
Democracy	(JMAD),	Auckland	University	of	Technology,	New	Zealand.	

Myllylahti,	Merja.	2015.	New	Zealand	Media	Ownership	Report.	Journalism,	Media	and	
Democracy	(JMAD).	Auckland	University	of	Technology,	New	Zealand.	

Myllylahti,	Merja.	2016.	New	Zealand	Media	Ownership	Report.	Journalism,	Media	and	
Democracy	(JMAD).	Auckland	University	of	Technology,	New	Zealand.	

Nippert,	Matt	and	Taylor,	Phil.	2015.	‘Not	So	Marvellous	Any	More?’.	New	Zealand	Herald,	
April	11.	Accessed	4	September	2017.	Available	from	
https://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=11430918	

Nippert,	Matt	and	Thompson	Wayne.	2015.	‘Campbell`s	Crusades	Irked	TV3	Bosses’.	New	
Zealand	Herald,	May	23.	

O’Sullivan,	Fran.	2016.	‘Strong	Economy	a	Major	Bonus	for	Brand	Bill’.	New	Zealand	Herald,	
December	10:	C2.	

Roper,	Brian.	2011.	‘The	Fifth	(Key)	National	Government’s	Neoliberal	Policy	Agenda:	
Description,	Analysis	and	Critical	Evaluation’.	New	Zealand	Sociology	26	(1):	12-40.	

Rosenberg,	Bill.	1988.	‘The	Rise	of	the	Transnational’.	New	Zealand	Monthly	Review,	
October:	6-8.	

Rosenberg,	Bill.	2002.	‘News	Media	Ownership:	How	New	Zealand	is	Foreign	Dominated’.	
Pacific	Journalism	Review	81:	59-95.	

Rosenberg,	Bill.	2008.	‘News	Media	Ownership	in	New	Zealand’,	September.	Accessed	
1September	2017.	Available	from	
http://canterbury.cyberplace.org.nz/community/CAFCA/publications/Miscellaneous/med
iaown.pdf	

Roughan,	John.	2014.	John	Key:	Portrait	of	a	Prime	Minister.	Auckland:	Penguin.	

Russell,	Marcia.	1996.	Revolution:	New	Zealand	from	Fortress	to	Free	Market.	TVNZ,	
September.	

Stephens,	Robert.	1999.	‘Poverty,	Family	Finances	and	Social	Security’.	In	Redesigning	the	
Welfare	State	in	New	Zealand,	eds.	Jonathon	Boston,	Paul	Dalziel	and	Susan	St	John,	238-
259.	Auckland:	Oxford	University	Press.	



              MEDIANZ � Vol. 17, No. 1 � 2017 

 27 

Thompson,	Peter,	Wayne	Hope,	Matt	Mollgaard	and	Christine	McCullogh.	2009.	‘The	Media	
System	in	New	Zealand’.	In	International	Media	Handbook,	eds.	Christiana	Matsen	and	Anja	
Herzog,	1090-1106.	Baden-Baden:	Hans	Bredow	Institute/Nomos.					

Trotter,	Chris.	2000.	‘Cocky	Clark	Floats	Like	a	Bee,	Stings	Like	a	Butterfly’.	The	
Independent,	June	7.	

Tuchman,	Gaye.	1978.		Making	News:	A	Study	in	the	Construction	of	Reality.	New	York:	Free	
Press.	

Williams,	Raymond.	1983.		Keywords:	A	Vocabulary	of	Culture	and	Society.	Revised	Edition,	
New	York:	Oxford	University	Press.	

	


