
Williams - How a Change in Government Affects Climate Change Coverage at The Press – NZJMS 12.1, 2010 
 

27 

How a Change in Government Affects  

Climate Change Coverage at The Press  

 

David Williams 

 

Introduction 

This study analyses how the Government’s agenda drives climate change coverage 

at one New Zealand newspaper. Using Fairfax’s digital archive to search stories at a 

Christchurch-based broadsheet daily, The Press, it has been possible to track how a 

shift in power affects climate change coverage. 

 

The mainstream media struggles to cover specialist issues well. Climate change is 

just one aspect of environmental reporting. Also, given the geographical spread of 

New Zealand newspapers, and the lack of a true national daily title, stories are given 

local or regional angles to make them more appealing to readers. With climate 

change, a topic that sits more comfortably at a national or global level, this can be 

difficult. Given that context, newspapers have to rely on authoritative sources, most 

notably the Government.  

 

This study of front-page stories in The Press over five years finds that the 

Government’s line is preferred in twice as many climate change-related stories as 

that of opposition parties. There is a considerable drop off in prominent climate 

change stories in the year following the 2008 general election.  

 

The public gets most of its scientific knowledge, especially about climate change, 

from the mass media (Wilson 1995). Given the differences between science and 

reporting, however, there can be problems with conveying the seriousness and 

immediacy of climate change—possibly one of the most significant threats facing 

mankind (Boyce and Lewis 2009: 3). The responsibility in communicating the science 

of climate change challenges the modern media, which often does not have 

environmental reporters or specialists to cover what is a fast-growing research area. 

Scientific findings tend to be meticulously worded and give heavily qualified 

assessments. The media, by contrast, favour stories which are dramatic and eye-

catching (Wilson 2000).  

 

It has been argued (Bennett 1996) that normative journalistic practices, such as 

fairness, accuracy and balance, introduce an informational bias into science-based 



Williams - How a Change in Government Affects Climate Change Coverage at The Press – NZJMS 12.1, 2010 
 

28 

news stories. In the prestige United States print media, at least, a so-called ‘denial 

discourse’ is at work, which gives an inflated voice to those who disagree with the 

global scientific consensus. Deniers and sceptics suggest the media have become 

willing partners in a kind of climate swindle. They characterise the media as being 

manipulated by doomsday merchants seeking research grants, while journalists 

themselves swill from the trough by working fulltime on ‘the secular Armageddon 

story of our times’ (Wishart 2009: 15–16). This gives a false impression that the 

science is uncertain and divided (Boykoff and Boykoff 2009). The scientific 

consensus is highlighted in a 2004 article in the leading scientific journal Science. 

None of 928 scientific paper abstracts containing ‘global climate change’ published in 

refereed scientific journals over the previous decade disagreed with evidence of 

human modification of the climate (Oreskes 2004).  

 

In a recent study of Australian and New Zealand newspapers (Howard-Williams 

2009) it has been argued that the validity of scientific claims is no longer an issue. 

Concerns remain, however, about how the media represent climate change. A 2009 

study of Australian and New Zealand newspapers said there was a failure to 

question the social and economic structures that lie at the heart of climate change. In 

other words, the media did not frame the issue as one of lifestyle. Climate change 

was not linked to deep questions about how we're living our lives. The study found 

there was a heavy reliance on government or industry sources (Howard-Williams 

2009). It has also been argued that discourse in the New Zealand media is driven by 

‘governmental policy frameworks’ (Russill 2008). Russill (2008) claims that the 

government agenda influences the climate change coverage to such an extent that 

the media help ‘structure perceptions of climate change to advantage very narrow 

ways of responding to the problem’. This is a more serious accusation than that of 

giving every side's view a run, which could be explained as adhering to professional 

standards or an honest lack of understanding. Russill suggests that public 

understanding is sacrificed to amplify industry perceptions—something much more 

insidious and alarming. 

 

This article argues that the government, and to a lesser extent industry, drive climate 

change coverage at one New Zealand newspaper, The Press. Firstly, an archive 

search reveals increasing coverage of the issue, through the more common 

appearance of climate-related phrases. Two other Fairfax newspapers, The 

Dominion Post and the Waikato Times, will be examined to detect the prevalence of 

climate change issues amongst The Press’s sister papers. The purpose of this study 

is to discuss five years of front-page stories in The Press—four  years under a 



Williams - How a Change in Government Affects Climate Change Coverage at The Press – NZJMS 12.1, 2010 
 

29 

Labour government and one year of the incoming National government. The parties' 

opposing environmental policy directions should add flavour but the result should be 

the same: overall, the main sources of prominent climate change stories are 

governmental and industrial. The Press has had two environment reporters under 

employment since late 2008, just before Prime Minister John Key swept to power. 

One would expect to see an increased volume of environmental stories as a result. 

 

 

Setting the Political Scene 

 

Deep into her third term, and her popularity flagging, Prime Minister Helen Clark 

announced a bold package to cut carbon emissions. It would include a programme of 

increased tree planting and a target to boost the renewable share of electricity 

generation. New Zealand should dare to aspire to be carbon neutral, she said. 

Labour adopted a $1 billion home insulation and clean heat programme proposed by 

the Green Party. Other marquee environmental moves included banning tenure 

review on lakeside properties to protect Crown-owned farmland from development, 

and spending $40 million on a North Canterbury station to transform it into public 

conservation land. Later, her Government would propose banning incandescent light 

bulbs—seized on by opponents as evidence of a ‘nanny state’ (Stuff.co.nz 2008). 

Her announcements earned overseas praise (Brown 2008), but did not get her re-

elected. 

 

Six months before the election, Prime Minister-in-waiting John Key made a very 

different pitch. He described climate change as the biggest environmental challenge 

of our time. National would seek a credible path along which New Zealand would not 

lead the world but do its bit, he told a regional conference. The economy would 

underpin environmental policies. As Key and Environment Minister Nick Smith put it, 

the environmental responsibilities would be balanced with the economic 

opportunities. Key told his regional conference he was more interested in every Kiwi 

having a job than becoming the United Nations Secretary General (Key 2007). 

Months after losing the election, Clark was nominated for a position as head of the 

United Nations Development Programme (UN News Centre 2009).  

 

National's political differences became clear as the previous government's 

environmental policies were wound back. The plan to ban traditional light bulbs was 

literally gone by Christmas. The ban on lakeside properties entering tenure review 

was lifted. The $1 billion insulation fund was initially dropped but later adopted at a 

much smaller scale. The Department of Conservation's budget was cut. Government 



Williams - How a Change in Government Affects Climate Change Coverage at The Press – NZJMS 12.1, 2010 
 

30 

programmes to reduce waste and emissions at more than 40 government agencies 

was axed. More controversially, mining plans were proposed for some of the 

country's most protected conservation land. The Government backtracked after 

massive public opposition. 

 

In the climate change arena, Labour's controversial emissions trading scheme was 

substantially reworked and watered down, in terms of effectiveness and the 

Government cost. At least the argument over a response to climate change—a flip-

flop over many years between a carbon tax and an emissions trading scheme—

seems settled. A ban on building new thermal power generation was rescinded and 

more money was funnelled into highway building. 

 

Early in 2010, Canterbury's regional councillors were sacked and replaced with 

commissioners. A report by Government appointees said the council had botched 

water policy over many years and could not deliver. Opponents said the 

undemocratic move was a water grab. In June 2010, Key said the Government would 

fund Canterbury irrigation projects. 

 

The contrast between Labour and National, in environmental policy terms, is stark. 

Clark's government was proactively protecting Crown farmland from development 

and putting together a raft of policy responses to climate change. National has been 

interested in boosting the economy by building roads, lessening the long-term impact 

of the emissions trading scheme on businesses and funding irrigation schemes. The 

media has extensively covered National's moves to overturn many of Labour's 

policies and pursue projects which are the antithesis of the previous government's 

package aimed at cutting greenhouse gas emissions. One consequence of a weaker 

environmental strategy could be fewer stories on climate change. However, if the 

central thesis is correct then the government should still drive the coverage. 

 

 

Background of The Press 

 

The Press is Christchurch's only daily newspaper and the South Island's largest. It 

has seen off The Star—which crashed from a daily to a twice-weekly give-away in 

1991—and a brief period of competition in the early 2000s from The Citizen. This 

may give the newspaper a ruthless quality but despite its traditional conservative 

leanings, it has recently taken on a green tinge. The Press, first published in 1861, is 

owned by Fairfax Media, which is probably the largest publisher of New Zealand's 

newspapers, magazines and sporting publications. Under editor Paul Thompson, 



Williams - How a Change in Government Affects Climate Change Coverage at The Press – NZJMS 12.1, 2010 
 

31 

The Press won Newspaper of the Year at the Qantas Media Awards two years 

running, in 2006 and 2007 (Rosenberg 2008). In addition to this general pedigree, 

the newspaper has in more recent times taken a specialised interest in the 

environment. 

 

Under current editor Andrew Holden, who was appointed late in 2007, the paper 

backed the conservation organisation World Wide Fund's (WWF) expansion into New 

Zealand of the Earth Hour initiative—a lights-out event aimed at raising awareness 

and encouraging local action about climate change. The Press was a media partner 

to the 2008 event, during which Christchurch was the only New Zealand participant. 

A WWF marketing team was based in the newspaper's central Christchurch building 

for several weeks. Holden's personal involvement in the event continued the 

following year, when he sat on the New Zealand event's national executive. Holden 

says it was his decision to support the introduction of Earth Hour to New Zealand. 

The media leads public opinion sometimes, and reflects it at other times. Holden 

says the Earth Hour coverage, including the production of a special tabloid pull-out, 

was an example of the editor leading public opinion, or at least knowledge of the 

issue. 

 

Since late 2008, The Press has had two specialist environment reporters (including 

the writer of this article). Senior reporter David Williams left the paper's Queenstown 

office for the Christchurch newsroom, joining veteran writer Paul Gorman in the 

environment ‘round’. Modern newspapers, owned by overseas corporate companies, 

have streamlined their operations in recent years, including the centralisation of roles 

such as some sub-editing functions. Falling advertising levels during the global 

financial recession prompted another round of cost-cutting, making newsrooms even 

leaner. That makes The Press's appointment of two reporters to cover the 

environment and conservation—areas not traditionally considered to be one of the 

big four ‘rounds’ of crime, council, education and health—even more unusual. 

 

This sets a heavy agenda for its readers. But it also gives the newspaper the 

resources to deal with important stories breaking in its region, nationally and 

internationally. Factory farming of dairy cows in the South Island's Mackenzie country 

became a national issue in 2009—a story broken by Gorman. Much Parliamentary 

debate and newspaper column space were also devoted that year to Government 

plans to open up some of the country's most protected conservation land for mining. 

It was a tumultuous time for climate change policy and debate. An emails scandal 

broke involving climate scientists from several countries and the year ended with the 



Williams - How a Change in Government Affects Climate Change Coverage at The Press – NZJMS 12.1, 2010 
 

32 

disappointing United Nations climate conference in Copenhagen. Williams reported 

from the conference for Fairfax. In early 2010 a damning review of Canterbury's 

regional council, Environment Canterbury, suggested the Government step in. ECan 

councillors were sacked and replaced with commissioners. 

 

With two environment reporters, The Press was able to divert significant resources to 

covering these important stories. Holden explained it was his preference to have two 

environment reporters. However, the decision was also driven by the interests and 

skills of reporters within the newsroom. ‘If you, David, had not joined the main 

newsroom, with your interest in the environment, then it is unlikely I would have 

looked to appoint a second reporter on the round. But given that you are here, it is 

my belief that environment issues are highly significant for The Press readership 

(particularly water, which I see as the dominant issue for the region) and therefore 

two is a fair reflection of that priority’ (Holden, interview 2010).  

 

Holden’s support of Earth Hour and his appointment of a second environment 

reporter is evidence that the mainstream media’s corporatisation has not stopped the 

personal interests of reporters and management from influencing a newspaper’s 

reportage. Such moves need to be justified, either by reader interest or the 

newspaper’s assessment of the major issues in its area. Nonetheless, it is clear that 

despite job losses and business efficiencies, journalistic agency still carries some 

influence in today’s newspaper decisions. 

 

 

Analysis 

 

New Zealand's 2008 general election was held in early November. Therefore, instead 

of analysing a calendar year, each year is measured from November 1 of the 

previous year to October 31. The terms ‘climate change’, ‘global warming’ and 

‘greenhouse gas’ were plugged into The Press archive. 

 

This analysis is across the entire newspaper, including news stories, editorials, 

letters and advertising features. Therefore it is somewhat of a blunt tool and 

discounts judgement by the editorial team. An appearance of climate change in a 

front page story has the same statistical significance as an out of context remark in a 

reader's letter. 

  



Williams - How a Change in Government Affects Climate Change Coverage at The Press – NZJMS 12.1, 2010 
 

33 

TABLE ONE – The Press, analysis across all sections 
 

 

Year 

 

 

Climate change 

 

Global warming 

 

Greenhouse gas 

 

2009 

 

440 

 

173 

 

131 

 

 

2008 

 

505 

 

272 

 

148 

T 
 

2007 

 

490 

 

308 

 

139 

T 
 

2006 

 

200 

 

187 

 

91 

T 
 

2005 

 

142 

 

127 

 

63 

T 
 

1998 

 

19 

 

28 

 

3 

t 
 

The appearance of climate change terms rises rapidly and then drops off in 2009, 

Table One reveals. In all cases, the mentions more than double between 2005 and 

2007, signifying the rise in climate conversation across the newspaper. All terms 

decrease after the 2008 election, most notably climate change and global warming. It 

is impossible to tell the reason for the drop-off without further analysis. But it does 

leave the door open for the possibility that Key's administration, in reversing many 

environmental trends set by the previous government, is providing fewer reasons for 

coverage. The 1998 figures have been included because that year is rated by the UK 

Met Office as the hottest year on record for global average temperatures. Clearly, 

climate change was yet to take hold of the public imagination. 

 

 

TABLE TWO – Fairfax newspapers' use of climate terms in 2009 
 

 
 

The Press 

 

Dominion Post 

 

Waikato Times 

 

 

Climate change 

 

 

440 

 

291 

 

270 

 

Global warming 

 

 

173 

 

128 

 

143 

 

Greenhouse gas 

 

 

131 

 

97 

 

86 

Ownership is not necessarily a driver for climate change coverage, Table Two 

reveals. All the newspapers are Fairfax-owned but The Press uses climate change 



Williams - How a Change in Government Affects Climate Change Coverage at The Press – NZJMS 12.1, 2010 
 

34 

related terms much more frequently than its sister papers in Wellington (The 

Dominion Post) and Hamilton (Waikato Times). Given the company’s copy-sharing 

arrangements, you might expect all papers to be similar. Or given the Dominion 

Post’s proximity to Parliament, and its resulting focus on national issues, it would not 

be surprising to see that paper to give stronger prominence to an issue that 

resonates nationally and globally. Given the previous discussion of The Press 

editor’s support of environmental issues and the interest of his reporters, it is clear 

that personal preferences can strongly influence reportage. We can say with some 

confidence that the corporatisation of newspapers has not completely diluted 

journalistic licence to set an agenda for its readers. 

 

 

TABLE THREE – The Press front page stories, by topic 
 

 

Year 

 

 

Climate change 

 

Conservation 

 

Environment 

 

2009 

 

7 

 

23 

 

16 

 

 

2008 

 

11 

 

14 

 

11 

 

 

2007 

 

12 

 

12 

 

7 

 

 

2006 

 

6 

 

8 

 

3 

 

 

2005 

 

3 

 

7 

 

2 

 

 

1998 

 

0 

 

12 

 

3 

 

 

Table Three shows the deliberate placement of news stories over a longer period. In 

general, these figures reflect a growing interest in environmental issues. Many 

appliances bought by Kiwi consumers now carry energy and water efficiency ratings. 

Television programmes reveal the chemical make-up of our food. In Christchurch, 

the use of older wood burners and open fires has been banned by the regional 

council for part of the year in an attempt to reduce air pollution. City ratepayers can 

also access online thermal imaging maps to help judge the energy and insulation 

efficiency of their house.  

 

In later years, the rapid increase in conservation and environment stories is almost 

certainly the product of The Press having two environment reporters. Ructions at 



Williams - How a Change in Government Affects Climate Change Coverage at The Press – NZJMS 12.1, 2010 
 

35 

ECan are a highlight but the issue does not dominate the environmental stories 

making the front page. Other issues given prominence by the paper included smart 

meters, a nappy composting operation and businesses charging for plastic bags. 

Conservation issues traversed on the front page included mining plans on the 

conservation estate and wind farm proposals.  

 

After the 2008 election, we see a drop in climate change stories. This supports the 

idea that a change in Government has affected climate change coverage—albeit we 

are dealing with very small numbers. 

 

By analysing the 39 front-page climate change stories we will discover what is behind 

the most newsworthy stories on this topic in The Press over five years. We will also 

discover if a change in government brings about a difference in what drives the 

newspaper's coverage. 

 

The year 2009 is a mixed bag. In three of the seven stories, the government's 

comments are the most prominent. In fact, the government has the first two voices in 

all three cases. Three of the stories originated from Wellington—either the 

parliamentary press gallery of the Dominion Post—and covered the emissions 

trading scheme (ETS) and the country's greenhouse gas reduction target. Both ETS 

stories were angled on the impact of government policies on taxpayers and 

consumers. Earth Hour stories were on the front page twice. One story written from 

Christchurch, ‘NZ leads in rise of fossil-fuel emissions’, on July 29, was written from a 

report from the International Energy Agency. 

 

In 2008, Earth Hour appeared on the front page three times out of 11 stories, and 

most stories that year were generated from Christchurch. Yet the government, or a 

government agency, led comment in six of those stories (more than half). Three 

stories had the word ‘price’ in the introduction, including a June piece which 

described the ETS as the ‘Govt's big green cash machine’. A story on March 26, 

‘Protest drains police from city’, highlights the media's need for drama. It details how 

police were caught short while dealing with a Greenpeace stunt at Lyttelton. The 

story is angled on a lone police officer being attacked in a central city brawl. Readers 

have to wait until deep down, the 14th paragraph, to discover Greenpeace was 

protesting the government's greenhouse gas reduction target. Opposition political 

parties had the lead voice in only two nationwide stories: about a mandatory biofuels 

component in petrol and diesel, and luxury government limos not meeting its own 

efficiency standards. 

 



Williams - How a Change in Government Affects Climate Change Coverage at The Press – NZJMS 12.1, 2010 
 

36 

There were 12 front-page climate stories in 2007. In five, the voices of government 

ministers and departments topped the story, while the opposition stole the lead in 

only two: ‘Key makes Kyoto U-turn’ on May 14 and ‘Cows may be cuter, but UN says 

cars are greener’ on December 13, 2006. There was an international flavour to six 

stories. United Nations studies featured in three stories, while there were also stories 

about the declining state of Mount Everest (with a strong New Zealand angle, given 

that it quotes the sons of Sir Edmund Hillary and Tenzing Norgay, the mountain's 

conquerors) and a Nobel Prize citation for former US Vice President Al Gore. The 

other overseas sourced story, ‘Apec warms to NZ pleas on climate’, on November 

20, was about New Zealand's lead role in an Asia-Pacific Economic Co-operation 

forum's move to investigate cutting greenhouse gas emissions. One story in 

particular, ‘Call for Govt to ban gas heaters’, from November, conflated cutting power 

bills with reducing greenhouse gas emissions. It also drew in damp houses with 

causing sickness. 

 

British Prime Minister Tony Blair makes an appearance in 2006. Three of the six 

front-page stories that year came from Wellington, including the one about Blair. The 

mid-winter story ‘Power supply under threat’ warns that power peaks are outstripping 

forecasts. However, there is no mention of rapid population increase or more heat 

pumps and electrical appliances pushing up demand. Deputy Prime Minister Michael 

Cullen and Environment Minister David Parker top two stories, while the Green Party 

leads a January 25 story about fuel efficiency standards, ‘Petrol guzzlers may face 

penalty’. A story about scientists studying the effects of ozone depletion on plants 

bucks the political trend. 

 

In 2005, a June story told of a $1 billion botch-up in the country's greenhouse gas 

emission figures, which prompted calls for New Zealand to pull out of the Kyoto 

Protocol agreement. Opposition environment spokesman Nick Smith was the top 

comment on that story. A month earlier there were threats of price rises for power 

and petrol over a carbon tax, with leading comment from the lobby group 

Greenhouse Policy Coalition. Six months earlier, a Dominion Post story tells readers 

about the effect stratospheric ozone depletion over Antarctica is having on marine 

life. 

 

How does climate change rate compared with other interest areas? In 2009, the 

paper had 25 front-page stories related to economic issues. There is a perception 

that rugby does not sell newspapers but that did not stop multiple references to the 

All Blacks and the locally-based ‘Super’ rugby franchise. The All Blacks were 



Williams - How a Change in Government Affects Climate Change Coverage at The Press – NZJMS 12.1, 2010 
 

37 

mentioned 26 times in 2009, but only seven in a strictly sporting sense. The 

Crusaders featured in 11 front-page stories after making the Super 14 semi-finals. 

 

 

Conclusions 

 

An analysis of 39 front-page climate stories in The Press newspaper over five years 

shows government voices lead 16 stories, while opposition parties top only eight 

stories. In short, the government line was given twice the prominence of the 

opposition view. Non-governmental organisations such as Greenpeace and 

Federated Farmers, have the lead voice in three. Four stories would be considered 

scientific, including a 2008 story about an ice shelf collapse. Event-based climate 

coverage about Earth Hour, an initiative initially supported by The Press, hit the front 

page five times. 

 

New Zealand newspapers rely on government sources because they are 

authoritative, institutionally-based sources. Politically, other than perhaps the ACT 

New Zealand Party, the scientific view that humans are causing climate change has 

been accepted. This is reflected in New Zealand newspapers. The focus of reportage 

now has shifted to the implementation of government policies and the remaining 

party political differences.  

 

Feature articles aside, The Press’s coverage tends to be less science-based and 

more sensationalist. Without the resources to constantly break stories, the media can 

be reduced to the role of relaying and reinforcing mainstream perceptions of an 

issue. More often than not the stories are focused on the economic elements of 

proposals, such as the boost to the region in terms of gross domestic product or jobs. 

This supports Russill's (2008) view that the media ‘structure perceptions of climate 

change to advantage very narrow ways of responding to the problem’. Controversy, it 

seems, is more likely to spark prominence than a heavily researched scientific paper.  

 

With two environment reporters, The Press is a special case in the New Zealand 

context, and worthy of specific comment. It has been the author’s experience that 

having two people dedicated to one round allows a reporter to delve more deeply into 

specialist areas, such as climate change. The biggest advantage is the time to 

devote to certain issues and this helps build a range of contacts and depth of 

knowledge which, in the author’s opinion, leads to greater journalistic scrutiny and 

quality reportage. Given this solid foundation, a reporter feels more confident to 

tackle issues like climate change. A good reporter, no matter their level of expertise 

on a topic, will always question authoritative sources. But a reporter’s stronger 



Williams - How a Change in Government Affects Climate Change Coverage at The Press – NZJMS 12.1, 2010 
 

38 

background might lead to a more detailed summary and possibly a better level of 

understanding for the reader. Also, a reporter’s expertise can also help the 

newsroom in less obvious ways. This reporter has occasionally been asked by 

subeditors to look at stories written by other journalists to ensure the details are 

correct; a fairly unusual event.  

 

An analysis of press releases from ministers and departments would improve the 

understanding of the government's role in leading climate change coverage. A 

deeper analysis across all pages of several newspapers would provide a more 

complete picture. 

 

 

David Williams is Senior writer/Environment reporter at The Press newspaper, 

Christchurch.  

david.williams@press.co.nz 

 

 

References 

 

Bennett W L (1996) ‘An Introduction to Journalism Norms and Representations of 

Politics’ Political Communication 13 373–384. 

 

Brown L R (2008) Plan 3.0 Mobilizing To Save Civilization Yayasan Obor Indonesia.  

 

Boyce T and Lewis J (2009) (eds) Climate Change And The Media Peter Lang New 

York.  

 

Boykoff M T and Boykoff J M (2004) ‘Balance as Bias: Global Warming and the US 

Prestige Press’ Global Environmental Change 14 125–136. 

 

Holden A Interview May 13 2010.   

 

Howard-Williams R (2009) ‘Ideological Construction of Climate Change in Australian 

and New Zealand Newspapers’ in Boyce T and Lewis J (eds) Climate Change and 

the Media 28–40 Peter Lang New York.  

 

Key J (2007) Speech to the National party northern regional conference in 

Whangarei May 13 2007   

http://www.scoop.co.nz/stories/PA0705/S00311.htm. 

 

Oreskes N (2004) ‘The Scientific Consensus on Climate Change’ Science 306 1686. 

 

mailto:david.williams@press.co.nz
http://www.scoop.co.nz/stories/PA0705/S00311.htm


Williams - How a Change in Government Affects Climate Change Coverage at The Press – NZJMS 12.1, 2010 
 

39 

Russill C (2008) ‘The Billion-dollar Kyoto Botch-up: Climate Change Communication 

in New Zealand’ Media International Australia, Incorporating Culture & Policy 127 

138–151. 

 

Rosenberg B (2008) ‘News Media Ownership in New Zealand’ posted on  

http://www.indymedia.org.nz/article/77073/news-media-ownership-new-zealand. 

 

Stuff.co.nz (2008) ‘Light Bulb Ban a Voter Turn-Off?’    

http://www.stuff.co.nz/timaru-herald/opinion/618840/Light-bulb-ban-a-voter-turn-off.  

 

UN News Centre (2009) ‘Former New Zealand Premier Nominated for Top UN 

Development Post’   

http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=30303&Cr=undp&Cr1=. 

 

Wilson K M (1995) ‘Mass Media as Sources of Global Warming Knowledge’ Mass 

Communications Review 22.1&2 75–89. 

 

Wilson K M (2000) ‘Communicating Climate Change Through the Media: Predictions, 

Politics, and Perceptions of Risk’ in Allan S, Adam B, Carter, C (eds) Environmental 

Risks and the Media 201–217 Routledge London. 

 

Wishart I (2009) Air Con: The Seriously Inconvenient Truth About Global Warming 

Howling At The Moon Publishing North Shore NZ.  

 

http://www.indymedia.org.nz/article/77073/news-media-ownership-new-zealand
http://www.stuff.co.nz/timaru-herald/opinion/618840/Light-bulb-ban-a-voter-turn-off
http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=30303&Cr=undp&Cr1=

